آخرین مطالب

سناریو در آثار نمایشی ضعیف است/ جریان‌ساز بودن جشنواره مقاومت

به رپرتاژ خبرینه و به نقل از خبرگزاری مهر، نشست مشترک مسئولان حوزه سینمای مقاومت با محمد سرافراز رییس رسانه ملی به منظور هم‌اندیشی، تبادل‌نظر و گسترش دامنه کمک‌‌ها و همکارهای سازمان صدا و سیما برگزار شد.

رییس رسانه ملی در این نشست ضمن پیشواز از روند فعالیت‌‌ها و رپرتاژ‌‌های ارائه شده در زمینه سینما و جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تصریح نمود: ما نیازمند کار مشترک و تعامل جدی‌تر برای ظرفیت‌سازی در حوزه فرهنگ و سینمای مقاومت هستیم.

وی با اشاره به اقدامات شبکه ‌های ماهواره ای یادآور شد: امروز، شبکه‌‌های ماهواره‌ای در مقیاس گسترده‌ای کار و برنامه‌ریزی می‌‌کنند. شبکه ‌های ماهواره‌ای پشت سر هم ایجاد می‌‌شوند و ما مدام شاهد راه اندازی شبکه‌‌های فارسی زبان با اهداف و اغراض گوناگون هستیم که سعی می‌‌کنند با یک سری ترفندهای تبلیغاتی در داخل و خارج اندیشه‌‌ها را جذب کنند، کاری که قبلاً در حوزه علم و دانش انجام می‌ شد.

سرافراز اضافه نمود: این شرایط البته دو بخش دارد، اول اینکه عده‌ای از خطوط قرمز عبور می‌‌کنند و به این شبکه‌‌ها می‌‌پیوندند و بخش دیگرش هم ممکن است ناشی از بی‌ملاحظگی و بی‌تدبیری باشد که اتفاق می‌‌افتد. به هر حال این هم ناشی از شرایط و فضای فرهنگی و هنری کشور است که هنرمندان حالتی لغزنده پیدا کرده اند و ضرورت می‌‌طلبد که ما ظرفیت‌سازی کنیم.

رییس رسامه ملی با بیان اینکه در کارهای نمایشی به این نتیجه رسیدیم که یکی از ضعف‌‌ها مربوط به حوزه سناریونویسی و نگارش آثار داستانی است، عنوان نمود: آثار داستانی اگر بهترین محتوا و مضامین را هم داشته باشند ولی گیرا نباشند کسی پای آن‌ها نمی‌نشیند و جذب نمی شود.

به گفته وی، باید در بستر یک گره داستانی و کشش‌دار و جذاب، سبک زندگی و ارزش‌‌های اسلامی در شرایط هجوم فضای رسانه‌ای، اینترنت و شبکه‌‌های ماهواره‌ای مورد توجه و اهتمام قرار گیرد و ضرورت دارد برای جذب و کشف نیرو استعدادیابی شود و این موضوع یکی از کارگردهای جشنواره است.

در عرصه تئاتر و ادبیات نمایشی هم ما خیلی عقب هستیم

سرافراز معتقد است که عمده کارهای نمایشی بر بنیاد متون ترجمه‌ای است. آدم‌‌ها، اسامی و رفتارشاهایشان اغلب، آمریکایی و اروپایی است ولی اگر مسائل انقلاب اسلامی و گفتمان دفاع مقدس را در حوزه گسترده‌تری به شکل تئاتر و هنرهای نمایشی می‌‌داشتیم پله‌ای برای کارهای اصولی‌تر و برای انتقال به حوزه سینما بود.

وی افزود: تئاتر سکوی خوبی برای شناسایی ظرفیت‌‌های جدید و نیروهای موردنظر و ارتقا به مراحل بعدی است.

جواد جباری مدیرعامل بنیاد روایت در این نشست به تشریح اولویت‌‌های این بنیاد و رویکردهای جشنواره پرداخت و گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت هیچوقت متکی بر تولیدات انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیست. بنا هست جشنواره مقاومت محلی باشد برای آن‌چه که در حوزه دفاع مقدس در سطح کشور تولید می‌‌شود و فضایی ایجاد کند تا نهادهایی که در این زمینه مسئولیت دارند تحرک بیشتری پیدا کنند.

وی افزود: شرایط جدید منطقه ضرورت پشتیبانی از فیلم‌هایی را بیش‌تر کرده است که نسبت به حوادث پیرامون خود بی‌تفاوت نیستند. با توجه به تحولات منطقه‌ای هم در تئاتر و هم در سینمای مقاومت فراگیرتر نگاه کردیم و آثار خیلی خوبی تولید شد.

مجوز نگارش ۳۰ عنوان فیلمنامه را صادر کردیم

محمدحسین نیرومند در ادامه به طرح نیازهای سینما و جشنواره مقاومت پرداخت و عنوان نمود: ما مجوز نگارش ۳۰ عنوان فیلمنامه را صادر کردیم که این آثار یا با پشتیبانی ما و یا پشتیبانی سایر مراکز و سازمان‌‌ها تولید می‌ شود.

وی ادامه داد: موضوعاتی که فعلا مصوب شده، متنوع هستند. همه کتاب‌هایی که رهبر بر آن‌ها تقریظ داشته‌اند مدنظر ماست. در حوزه مستند سراغ موضوعاتی رفتیم که شاید امکان ورود به آن‌‌ها برای رسانه ملی هم به دلیل ملاحظاتی ممکن نیست. مثل جنبش مردمی بحرین، جریان نفوذ در بیت آیت‌الله منتظری، شیعه انگلیسی و… تعدادی مستند را در دستور کار داریم.

مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس همچنین اعلام نمود: نگارش سریال با موضوع بسیج و گشت شبانه و ساخت چندین فیلم سینمایی جزو برنامه‌‌های ماست که بخشی از آن‌‌ها هم‌زمان با جشنواره رونمایی خواهد شد.

وی تأکید نمود: شرایط حاکم بر فضاهای فرهنگی و سینمایی به شکلی است که نیاز است رسانه ملی با قدرت ورود کند تا صحنه بازی را به نفع گفتمان انقلاب و رهبری پیش ببرد.

جشنواره مقاومت قدیمی ترین جشنواره انقلاب است

محمد خزاعی دبیر جشنواره به ارائه گزارشی از روند برنامه‌‌ها و اهداف این دوره جشنواره پرداخت و کلیاتی از جشنواره چهاردهم را تشریح نمود: جشنواره فیلم مقاومت به عنوان قدیمی‌ترین جشنواره انقلاب است و مهم‌ترین هدفگذاری‌هایش را بر محورهای عمیق راهبردی فرهنگی نظام، گسترش گفتمان انقلاب اسلامی با زبان هنر و  تبدیل شدن به نقطه ثقل جنبش‌‌های سینمایی، انقلابی و ضداستکباری و راهبردهای بین‌المللی آن قرار داده است.

وی تعیین جشنواره فیلم بین‌المللی مقاومت به عنوان سال سینمایی دفاع مقدس، رونمایی از فیلم‌‌های تولیدی انجمن، تعیین موضوعات ۳۴ گانه در حوزه سینمای ملی و بین‌الملل، گستردگی جغرافیایی و محتوایی جشنواره، توجه ویژه به پدران و مادران شهدا، تأکید بر فیلمنامه‌نویسی بر بنیاد رمان‌‌های تقریظ شده از سوی رهبر انقلاب را از دیگر اتفاقات این دوره جشنواره عنوان نمود و افزود: اضافه‌شدن بخش سریال‌‌های تلویزیونی دفاع مقدس، انیمیشن و کلیپ و اقلام تبلیغی و توجه ویژه به موضوع شهدای مدافع حرم نیز از اقدامات تازه این حرکت است.

خزاعی با اشاره به برنامه ‌های جشنواره یادآور شد: موضوع پژوهش به عنوان حلقه مفقوده سینمای مقاومت، انتشار ‌هشت عنوان کتاب، پیش‌بینی بخش اسلام هراسی و ایران هراسی و نمایش فیلم‌‌های ایدئولوژیک غرب همراه با نقد و تحلیل توسط منتقدان و اندیشمندان صاحب‌نام از برنامه‌‌های متنوع دیگر است.

وی در پایان خطاب به سرافراز گفت: امیدواریم با پشتیبانی و کمک رسانه ملی و شبکه‌‌های مختلف داخلی و برون مرزی و با حسن‌نظر شما شاهد جشنواره‌ای جریان‌ساز و انگیزه بخش در حوزه سینما و فرهنگ مقاومت باشیم.

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت امسال هم‌زمان با هفته گرامیداشت دفاع مقدس برگزار می‌‌شود.

مطلب بالا در حوزه سینما و تلویزیون و در این آدرس اینترنتی در تاریخ ۲۶ April 2016 | 1:39 pm منتشر شده و گروه اینترنتی خـبـریـنـه آن را بازنشر کرده است.

تبلیغ پایین محتوا

نوشته های مرتبط

تبلیغ بعد از نظرات