آیا چشم زخم جنبه علمى و شرعى دارد؟ در زمان ائمه(ع) هم وجود داشته است؟درمان چشم زخم چگونه است؟
جواب : | |
چشمزخم و چشمزدن در روایات متعددى آمده است و از نظر شرعى ثابت است. از پیامبر اکرم(ص) و حضرت رضا(ع) نقل شده است که مىفرمایند: «چشمزخم حق بوده و داراى واقعیت است». امام صادق(ع) نیز مىفرماید: «براى در امان ماندن از آن سه مرتبه بگو: ما شاءاللَّه لا قوه الا باللَّه العلى العظیم. در تفسیر آیه شریفه سوره یوسف که حضرت یعقوب به یازده فرزندش توصیه مىکند که از یک دروازه وارد شهر مصر نشوید، برخى از مفسران گفتهاند: علت این توصیه در امان ماندن از چشم زخم دیگران بوده است. از نظر علمى برخى از دانشمندان چشمزخم را تأکید نمودهاند؛ ولى توجیه علمى معتبرى براى آن ذکر نکردهاند و این مسأله همچنان در هالهاى از ابهام و شگفتى باقى مانده است. بوعلىسینا در کتاب «اشارات» مىگوید: براى بعضى از نفوس تأثیراتى در خارج از بدن خودشان هست، به یک نحو ارتباط روحانى مثل ارتباط نفس به بدن. برخى دیگر گفتهاند: تشعشعاتى به صورت موج ازچشم شخص بیرون مىآید و در طرف مقابل اثر مىگذارد. گفتنى است که این نظریات در مجامع علمى ثابت نشده و چیزى که هست بسیارى از دانشمندان اقرار و اعتراف به وجود چیزى به عنوان چشمزخم دارند. البته تجربه براى اثبات آن کافى است ولو وجه علمى آن معلوم نباشد. اما جهت محفوظ ماندن از چشمزخم غیر از گفتن سه مرتبه ماشاءاللَّه لا قوه الا باللَّه العلى العظیم، خواندن معوذتین (قل اعوذ برب الفلق و قل اعوذ برب الناس) و خواندن آیه وَ إِنْ یَکادُ نیز در روایات آمده است و همینطور اگر انسان از چیزى یا کسى تعجب کند و در چشمش بزرگ جلوه کند، جهت محفوظ ماندن آن چیز یا شخص، بهتر است اللَّه اکبر و یا ماشاءاللَّه لا قوه الا باللَّه العلى العظیم و یا ذکر خداوند را به هر شکلى بگوید. در مورد چیزهایى که برخى جهت محفوظ ماندن از چشمزخم به همراه خود دارند، گفتنى است که اگر آیه یا دعاى معتبرى باشد، اشکالى ندارد. اما براى چیزهاى دیگر دلیلى نداریم. در مورد اسفند (اسپند) در روایات آمده است که شیاطین را دور مىکند (چون ضدعفونى کننده خوبى است و در اخبار از عناصر مضر گاهى به شیطان تعبیر شده است). دود آن و خودآن اگر در خانه باشد، باعث محفوظ ماندن خانه و اهل آن از شیاطین است و براى چشمزخم بىتأثیر نیست، (بحارالانوار، ح ۶۲، ص ۲۳۳). |