آیا ویتامین D کافی دریافت می کنید؟










 
images/20070720/Vitamin.jpg
 
جام جم آنلاین: کمبود ویتامین D مشکل شایعی است که می تواند به بیماری های مختلف بیانجامد اما جلوگیری از این پیامد امکان پذیر است.
افراد معمولا ویتامین D رااز نور خورشید ، رژیم غذایی و مکمل ها دریافت می کنند.
با این حال کمبود آن شایع است.
عدم دریافت ویتامین D کافی در دوران جنینی و کودکی می تواند منجر به کندی رشد ، ناهنجاری های اسکلتی و افزایش خطر شکستگی های لگن در آینده شود. در بزرگسالان نیز کاهش دریافت این ویتامین در کاهش رشد استخوانی ، پوکی استخوان ، ضعف عضلانی ، شکستگی ، سرطان های شایع ، بیماری های خود ایمنی ، بیماری های عفونی و قلبی عروقی نقش دارد.
به گزارش ساینس دیلی ارزیابی های جدید نشان داده است یک بیلیون نفر در سراسر جهان به کمبود ویتامین D دچارند.
بدون ویتامین D فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد کلسیم و ۶۰ درصد فسفر مواد غذایی جذب بدن می شود و این امر بر جرم معدنی استخوان تاثیر می گذارد.
به گفته محققان کسانی که در مناطقی با عرض جغرافیایی بیشتر زندگی می کنند که زاویه تابش نور خورشید با زمین به حدی نیست که بدن ساکنان آن ویتامین D کافی تولید کند ، ابتلا به بیماری های مختلف از جمله لمفومای هوچکین ، سرطان های کولون ، پانکراس ، پروستات ، تخمدان ، سینه و دیگر سرطان ها بیشتر است.
به گفته برخی محققان میزان ویتامین D توصیه شده باید به ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد بین المللی ویتامین D3 در روز افزایش یابد.
اما ممکن است اکثر منابع غذایی این میزان ویتامین D را تامین نکنند که در این صورت قرار گرفتن در نور آفتاب و دریافت مکمل ها توصیه می شود تانیاز بدن به ویتامین D برطرف گردد.