ادامه نارضایتی کاربران از اینترنت
رضایت نداشتن کاربران از خدمات ارتباطی و اینترنتی، پیگیری سازمانهای ارائهدهنده این خدمات را میطلبد و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات …
رضایت نداشتن کاربران از خدمات ارتباطی و اینترنتی، پیگیری سازمانهای ارائهدهنده این خدمات را میطلبد و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در برهههای مختلف زمانی، با راهاندازی سامانههای مربوط، راهی را برای کاربران باز کرده تا حداقل بتوانند گزارشها و شکایات خود را به ثبت برسانند، اگرچه اقدام به حل مشکلات و جبران خسارات، خود دست یاری دیگری را میطلبد.
به گزارش خبرینه و به نقل از تعادل، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، از سال۸۲ برای ایفای وظایف و اختیارات حاکمیتی، نظارتی و اجرایی در بخش تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاسیس شده و باید یک نهاد مستقل قانونگذار و نظارتی باشد که نقش رقابتی کردن بازار ارائه خدمات مخابراتی و بالا رفتن کیفیت خدمات را برعهده دارد.
درراستای این خدمات تفاهمنامه پایش و کنترل سرویسهای ارتباطی و فناوری اطلاعات در سال۱۳۹۰ بین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، پلیس امنیت و اطلاعات عمومی ناجا، سازمان تعزیرات حکومتی، پلیس آگاهی ناجا، سازمان نظام صنفی رایانهای، شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان فناوری اطلاعات مبادله شد.
از آن پس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکتهای ISP (ارائهدهندگان اینترنت) را ملزم به تهیه پورتالی برای پاسخگویی به شکایات مشترکین کرد که به فرد شاکی شماره پیگیری ۱۷رقمی ارائه کرده و در صورتی که در موعد مقرر، شرکت ISP متشاکی نسبت به پاسخگویی و برطرف کردن تخلف اقدام نکرد، شاکی با مراجع به سامانه جامع پاسخگویی به شکایات در سایت رگولاتوری به آدرس Complaint. cra. ir و وارد کردن کد ۱۷رقمی، قادر به پیگیری شکایت خود خواهد بود.
در آن زمان، کاهش زمان پاسخگویی به شکایات، طرح و پیگیری شکایات به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به مراجعه حضوری و نظارت هوشمند از مزایای سامانه جامع پاسخگویی به شکایات عنوان و اعلام شد. به گفته حسن رضوانی – معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی – در طول ۶ ماه اول سال۹۱ تعداد شکایات رسیده به سازمان ۷۶۷فقره بود که چهار درصد از آن مربوط به SLA یا توافقنامه سطح خدمات و خسارتهای ناشی از آن بوده و در مواردی که حق با مشتری بوده تمام حقوق از دست رفته مسترد و رضایت مشتری توسط اپراتور جلب شده است.
وظایف ارائهدهندگان خدمات اینترنت
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در آبان۱۳۹۲ بهعنوان نهاد دولتی قانونگذار این حوزه اعلام کرد که ارائهدهندگان خدمات اینترنت ملزم هستند سرعت و کیفیت پهنای باند اینترنت را مطابق قرارداد و توافقنامه سطح خدمات (SLA) برای مشترکان تامین کنند و پهنای باند خود را بیش از حد تعریف شده به اشتراک نگذارند.
براساس قوانین این سازمان قطعیهای اینترنت مشترکان تنها در مواردی خاص مجاز است که درصورت تجاوز از این حدود برای قطعیهای غیرمجاز بسته به میزان آنها جریمههای ۵ تا ۱۰۰درصدی برای شرکتهای ارائهدهنده خدمات تعریف شده و شرکتها موظف شدند در صورتی که در ارائه هر سرویس بیش از حد مجاز قطعی داشتند خسارت آن را در همان ماه پرداخت کنند. بنابر مصوبات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور، قطعیهایی که ناشی از قوه قاهره مانند حوادث طبیعی باشند شامل جریمه نمیشوند و تنها زمان قطعی از آبونمان کسر میشود؛ همچنین اگر قطعی اتصال بهدلیل خرابی تجهیزات مشترک باشد، شرکت ارائهکننده خدمات جریمه نخواهد شد.
قطعیهایی که بنا به درخواست مشترک صورت بگیرند (مواردی مانند انتقال محل سکونت، تست شبکه داخلی و…)، قطعیهای ناشی از تخطی مشترک از قوانین و مقررات، قطعی ناشی از عدم پرداخت صورت حساب نیز از دیگر مواردی هستند که در آنها جریمهیی برای شرکت ارائهکننده خدمات درنظر گرفته نشده است. درصورتی که قطعی اینترنت ناشی از صدور احکام قضایی یا امنیتی کشور باشد نیز زمان قطعی از شارژ ماهانه کسر خواهد شد. مشترکانی که برای اتصال به اینترنت از اشتراکات ماهانه و سالانه استفاده میکنند براساس تعرفه با حد مجازی از قطعی مواجه خواهند بود و در غیر این صورت شرکت خدماتدهنده آنها ملزم به پرداخت جریمه است. غلامرضا داداشزاده – معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات رادیویی – تابستان سال جاری بااشاره به راهاندازی سامانه متمرکز اندازهگیری سرعت و کیفیت اینترنت روی سایت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات از سال۱۳۹۳ گفت: مردم با مراجعه به این سامانه و انتخاب اپراتور خود و وارد کردن مشخصات کاربری میتوانند کیفیت اینترنت خود را بررسی کرده و در صورتی که سرویس آنها با شرایطی که ثبتنام کردهاند مغایرت داشت، موضوع را از طریق سامانه۱۹۵ پیگیری کنند.
داداشزاده درباره کمفروشی اینترنت نیز عنوان کرد: در این زمینه هرگاه شکایتی صورت بگیرد ما مساله را دنبال خواهیم کرد. سامانه۱۹۵ هم بهطور متمرکز پاسخگوی شکایات مردم است و با راهاندازی سامانههای سنجش سرعت و کیفیت در حوزه تامینکنندگان شفافسازی لازم انجام میشود. کمفروشی در حوزه اینترنت این است که وقتی اپراتوری از مشترک مبلغی را برای ارائه سرویسی دریافت کرده و قرار بوده آن را سه روزه ارائه بدهد، اما مثلا ۱۰روزه این کار را انجام دهد یا سرویسی را کمتر از آن میزانی که تعهد دارد، ارائه کند. داداشزاده همچنین در پاییز سال جاری از تنظیم سامانهیی برخط برای نظارت بر اپراتورها خـبـر داد و اظهار کرد: اپراتورها موظف هستند قبل از تمدید بستههای اینترنتی کاربر را مطلع کنند در غیر این صورت جریمه و خسارت کاربر توسط اپراتور پرداخت میشود. وی همچنین اعلام کرد این سامانه فقط برای رسیدگی به کاربران تلفن همراه نیست و افرادی که از اینترنت ثابت استفاده میکنند نیز میتوانند از این سامانه کاملا هوشمند استفاده کنند و عملکرد اپراتور میزبان را در نحوه خدمترسانی مشاهده کنند.
موافقتنامههای سطح خدمات (SLA)
علیاصغر عمیدیان -رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- نیز از تصویب «ضوابط و چارچوب موافقتنامههای سطح خدمات (SLA) در داخل شبکه زیرساخت کشور برای ارائه خدمات مبتنی بر IP خـبـر داد. وی همچنین با بیان اینکه در قرارداد SLA باید کیفیت سطح خدمات، نحوه اندازهگیری تخطی از سطح خدمات و ضمانتهای اجرایی آن تعیین شود، گفت: در مصوبه کمیسیون مواردی مانند قطع شدن خدمات، کاهش کیفیت خدمت، خرابی، متوسط زمان بازیابی یا تعمیر، میزان دسترسپذیری، نرخ اتلاف بستهها، تاخیر، نوسانات تاخیر، زمان کاهش سطح کیفیت خدمات و نحوه اندازهگیری و محاسبه تمامی این موارد تعریف و پیشبینی شده است. داداشزاده در ادامه با بیان اینکه در آینده نزدیک وضعیت سامانه۱۹۵ در سه ماهه دوم سال جاری اعلام شده و میزان شکایات مردم در بخشهای مختلف رسانهیی میشود، اظهار کرده بود: طی ماههای گذشته بخشی از مشکلاتی که وجود داشته برطرف شده و به عنوان مثال درخصوص سرعت تا حد زیادی مشکلات ما حل شده است ازسوی دیگر در آینده نزدیک مردم میتوانند به واسطه نرمافزارهایی که ارائه میشود مقدار مصرفی و حجم خود را نیز بررسی کنند. در این خصوص عمیدیان رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات نیز اظهار کرد: سامانههایی برای بررسی میزان مصرف کاربران اینترنت در حوزههای ADSL و اینترنت موبایل در حال راهاندازی است که از طریق این سامانهها مشترکان میتوانند میزان دقیق مصرف خود را بررسی کنند. همچنین در حال حاضر نرمافزاری طراحی شده که با قرار گرفتن آن روی سایت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات امکانی ایجاد میشود که مشترکان ADSL بتوانند روی میزان مصرف خود کنترل داشته باشند.
سامانه گزارشهای مردمی و سامانه سنجش سرعت
طبق ماده۹۱ قانون مدیریت خدمات کشوری، استفاده از هرگونه امتیاز، تسهیلات، حق مشاوره، هدیه و موارد مشابه در مقابل انجام وظایف اداری و مرتبط با شغل از سوی کارمندان دستگاههای اجرایی در تمام سطوح تخلف محسوب میشود که در همین راستا دفتر بازرسی رگولاتوری به صورت مستقیم با انجام بازرسیهای مستمر داخلی توسط بازرسان معتمد و متخصص بر اجرای این ماده قانونی نظارت میکند. در این راستا و علاوه بر نظارتهای مستقیم، سامانه گزارشهای مردمی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با هدف دریافت نظرات مردم، پیگیری گزارشهای مردمی از تخلفات اداری و بهبود ارائه خدمات، در پورتال رگولاتوری با آدرس
www. Cra. ir بخش معرفی سازمان، دفاتر ستادی، دفتر مدیریت عملکرد بارگذاری و راهاندازی شده و در راستای تحقق دولت الکترونیک، فرآیند دریافت گزارشهای مردمی، مکانیزه شد.
طبق آخرین اظهارات، عمیدیان از پرداخت خسارت موافقتنامه سطح خدمات (SLA) به مشترکان، ازسوی اپراتورهای ارائهدهنده اینترنت به صورت نقدی و حجمی خـبـر داد و گفت: با نظارت بر اجرای مصوبه۱۷۷ کمیسیون درخصوص «ضوابط و چارچوب موافقتنامههای سطح خدمات (SLA) خدمات ارتباطات دادهها» ازسوی رگولاتوری، در شش ماهه اول سال۹۴، حدود دو میلیارد ریال بصورت نقدی و ۷۴۰۹گیگا بایت بصورت حجمی ازسوی اپراتورهایPAP و Wimax در قالب SLA به مشترکان پرداخت شده است. همچنین رگولاتوری اپراتورها را ملزم کرده است تا سامانه سنجش سرعت را در پایگاه اطلاعرسانی خود ایجاد کنند. معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه امکان دسترسی به سامانه سنجش سرعت تمام اپراتورها به صورت متمرکز در پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز فراهم شده است، اظهار کرد: باتوجه به تعیین شاخصهای کیفی سرویس مشترکان ازسوی رگولاتوری شامل سرعت دانلود و آپلود، زمان تاخیر و میزان گم شدن بستهها در داخل و خارج شبکه، در سامانه سنجش سرعت، امکان نظارت مطلوبتر بر ارائه خدمات از سوی اپراتورها فراهم شده است.
بدینترتیب، مشترکان خدمات اینترنتی درصورت عدم رضایت از خدمات ارائهشده، از سرعت بستههای اینترنتی تا قطعیهای غیرمجاز یا درخواست کارمندان برای دریافت حق مشاوره و غیره میتوانند با مراجعه به سامانههای موجود در پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اقدام به ثبت گزارش کرده و شکایات خود را پیگیری کنند و امید است که به این شکایات در زمان مقتضی پرداخته شود.
مطلب بالا در گروه مطالب عمومی و سیاسی و در این آدرس اینترنتی در تاریخ ۶ February 2016 | 10:10 pm منتشر شده و گروه اینترنتی خبرینه آن را بازنشر کرده است.