استرس می تواند سبب نفخ شکم شود

نفخ شکم یکی از مشکلات شایع گوارشی است که نوشابه های گازدار ، هوای بلعیده شده هنگام غذا خوردن ، یبوست و استرس می تواند باعث ورم کردن و درد شدید شکم شود.



دکتر لیلا آزادبخت محقق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و متخصص تغذیه روز شنبه با بیان این مطلب به  ایرنا گفت: بسیاری از افراد از این مسئله بسیار ناراحتند و نمی دانند که چگونه دچار نفخ شکم نشوند.


وی با بیان اینکه تغذیه در پیشگیری از نفخ شکم موثر است، افزود: وقتی یک ساندویچ در دست‌تان می‌گیرید و در هیاهوی یک خیابان شلوغ آن را همراه با هوای زیادی می‌بلعید انتظار نداشته باشید که بعد از چند دقیقه احساس درد در شکم نکنید.


آزادبخت اظهار داشت: در فضایی آرام، و بصورت نشسته در مدت ۳۰ دقیقه غذایتان را بجوید و هول نباشید ،۲۰ تا ۳۰ گرم خوردن موادی مانند غلات غنی شده میوه‌ها و سبزی‌ها در روزها برای هضم غذا ضروری است، خوردن بیش از حد آنها می‌تواند سبب مختل شدن گوارش غذا و نفخ شود.


وی با اشاره به اینکه سبزیجات سبب هضم شدن بهتر غذا می‌شود ، گفت: مصرف سبزی‌های خشک و سیب‌زمینی برای کسانی که دستگاه گوارش ضعیفی دارند مناسب‌ نیست.


آزادبخت یادآور شد: پختن غذاها ، هضم آنها را راحت‌تر می‌کند ، سعی کنید سبزی‌ها را به صورت خام اما گوشت و حبوبات و غلات را به صورت پخته مصرف کنید و مصرف زیاد نمک نیز سبب جذب مقدار فراوانی آب از معده می‌شود. میزان نمک را در غذاهایتان کاهش دهید و از غذاهای فوری و صنعتی کمتر استفاده کنید.