افردای مغرضانه “اخراجی‌ها” را نقد می‌کنند

کارگردان فیلم “اخراجی‌ها” گفت: قبل از اینکه فیلمنامه‌ی “اخراجی‌ها” را بنویسم یک سه‌گانه برای آن طراحی کرده بودم که درسه موقعیت جغرافیایی و زمانی مختلف اتفاق می‌افتد.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه فارس، مسعود ده‌نمکی کارگردان فیلم “اخراجی‌ها” در حاشیه‌ی آیین افتتاح مرکز بسیج هنرمندان فارس به خبرنگاران رسانه‌های جمعی با تایید خبر ساخت”اخراجی‌های ۲ و ۳ ” گفت: اگر به‌نام “اخراجی‌های ۲و ۳ ” هم نمی‌خواستم این فیلم را ادامه بدهم،”اخراجی‌ها این پتانسیل را داشت که یک سوژه جدید برای فیلم‌های بعد باشد.


وی گفت: در حال حاضر در مرحله نگارش اولیه‌ی “اخراجی‌ها”ی ۲ هستم و دو هفته دیگر دیالوگ نویسی این فیلم را شروع خواهم کرد و انتظار دارم از اواخر مهرماه آن را برای دریافت پروانه ساخت ارایه کنم.


به گفته‌ی این فیلمساز “اخراجی‌ها ۲ و ۳ نیز براساس خاطرات رسمی و واقعی پرداخت خواهد شد و به لحاظ شخصیت‌ها و قصه و حتی فیزیک کار خیلی دچار مشکل نیستیم، چراکه معتقدم مشکل اصلی‌تر در مرحله ساخت پیش می‌آید.


وی درعین حال گفت: در فیلم اول توقع‌ها خیلی بالا رفته و همین مساله کارما را در قسمت‌های بعد سخت‌تر می‌کند.


ده نمکی درپاسخ به اینکه آیا در فیلم‌های بعدی هم از طنز استفاده خواهد کرد گفت: طنز عنصر اصلی سه‌گانه “اخراجی‌ها” خواهد بود، با این توضیح که اخراجی‌های ۲ یک ادبیات بازداشتگاهی دارد، اما اخراجی‌های ۳ در فضای جبهه نیست و یک طنز سیاسی است.


وی “اخراجی‌ها” را فیلمی به شدت سیاسی دانست و گفت: در فیلم “اخراجی‌ها” حرف‌های جدی جامعه را طرح کردیم و در خیلی از سکانس‌های فیلم مباحث عمیق سیاسی را مطرح می‌کنیم و اعتقاد دارم این هنری است که سخت‌تر از کار جدی است و حتی به نظر من طنز کلامی سخت‌تر از طنز موقعیت است، اما سعی شد در “اخراجی‌ها” طنز کلامی و طنز موقعیت درهم آمیخته شود.


ده نمکی در بخش دیگری از این جلسه گفت: ویژگی “اخراجی‌ها” نزدیک شدن به‌ خطوط قرمز بود،به‌گونه‌ای که طیف وسیعی از مخاطب را از دست ندهد، اما در عین‌حال سعی شد، ضمن اینکه حرف خود را می‌زند باعث دلزدگی نشود.


به گزارش ایسنا، ده‌نمکی در پاسخ به سوالی گفت: در “اخراجی‌ها” اگر قرار است رشادت ببینیم، رشادت معقول را ببینیم،چراکه قرار نیست با گفتن یک “الله اکبر” دشمن فرار کند، اگر اینگونه بود که جنگ ۸ سال طول نمی‌کشید.


او ادامه داد: ساخت “اخراجی‌ها” پاسخ به کسانی بود که همه کسانی را که به جبهه رفته بودند، فرشته می‌پنداشتند و شاید سینمای ما دوست داشت، بچه‌های جنگ آسمانی باشند یا لااقل یک بعد از جنگ را نشان دهند. در حالی که بزرگان نظام گفته‌اند« جبهه دانشگاه آدم‌سازی است». با این تعریف همه کسانی که به جبهه می‌آمدند فرشته نبودند.


وی با انتقاد از کسانی که مغرضانه اخراجی‌ها را نقد می‌کنند گفت: برخی پاهایشان از دو کوهه جلوتر نیامد اما حالا می گویند، “اخراجی‌ها” جنگ را تحریف کرد.


ده‌نمکی در پاسخ به این سوال که آیا شما هم مثل حاتمی‌کیا در ژانر جنگ ادامه خواهید داد گفت: سینمای حاتمی کیا از زمان “از کرخه تا راین” به این طرف بیشتر به سینمای بعد از جنگ می‌پردازد، اما من اعتقاد دیگری دارم و خود را در هیچ قالبی نمی‌بینم و در یک ژانر باقی نمی‌مانم.


وی در پاسخ به این سئوال که آیا خودش از اولین ساخته‌اش راضی است گفت: البته من نباید این را بگویم اما “اخراجی‌ها” قابل مقایسه با کار اول بقیه کارگردان‌ها نیست و بسیاری از بزرگان سینمای ایران نیز با تمجید از کار اولم این مساله را تایید کرده‌اند و حتی عنوان می‌کردند که برای کار اول مستحق جایزه بود.


به گزارش ایسنا، این فیلمساز در پاسخ به این سوال که آیا قبول دارد فقط ده‌نمکی می‌توانست به خط قرمزهایی که خود اذعان داشت، نزدیک شود گفت:پیش از این هم توسط کارگردانهای دیگر این اتفاق افتاده‌بود، اما قبول دارم که برخی کارگردان‌ها مثل بیضایی و یکی چند نفر دیگر نمی‌توانند به خطوط قرمز نزدیک شوند. اما من هم جزو آن دسته از بچه‌های حوزه نبودم که این اجازه را داشته باشم، چراکه من پیش از این سه نشریه‌ام توقیف شده بود و حتی فیلمنامه‌ام همه راه‌های ممیزی را طی کرد، بنابراین نزدیک شدن به خط قرمزها در سینما فقط مختص من نبوده است.