افزایش قیمت برخی خودروها ناشی از عملکرد دلالان است

تغییرات قیمتی در برخی از انواع خودروها به دلیل عملکرد دلالان و دست گردانی خودرو بین عوامل فروش به وجود آمده است.


حسن کابلی – مدیرکل دفتر ماشین‌سازی و نیروی محرکه وزارت صنایع و معادن – در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت و معدن خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این مطلب گفت: با توجه به موازنه‌ای که بین افزایش تقاضا برای خرید خودروهای کم‌مصرف و گازسوز و همچنین کاهش تقاضای عمومی برای خرید خودرو ناشی از سهمیه‌بندی بنزین به وجود آمده است، عوامل تعیین‌کننده قیمت خودرو چندان تغییر نکرده‌اند و در مجموع افزایش قیمت کلی روی همه خودروها نداشته‌ایم.



قیمت‌ خودرو در شبکه فروش خودروسازی افزایش نیافته است


او با اشاره به این‌که قیمت‌های خودرو در شبکه فروش خودروسازی همان قیمت‌های اسفند سال گذشته است، توضیح داد: ممکن است در مقطعی کوتاه و توسط عوامل غیررسمی خارج از شبکه فروش قیمت برخی از انوع خودرو در بازار افزایش یافته باشد که ناشی از عملکرد این افراد و مبادی غیررسمی است، اما در مجموع چنین افزایش قیمتی برای همه خودروها وجود ندارد.



افزایش تولید و عرضه خودرو در سال جاری


کابلی با بیان این‌که امسال نسبت به سال گذشته با افزایش تولید و عرضه خودرو در کشور مواجه بوده‌ایم، افزود: در تیرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد رشد تولید و عرضه خودرو داشتیم؛ ضمن این‌که از ابتدای سال تا تیرماه نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل در همین زمینه با بیش از ۹ درصد رشد مواجه بوده‌ایم؛ بنابراین شرکت‌های خودروسازی کاهشی در تولید و عرضه با توجه به آمارهای ارائه شده نداشته‌اند.


این مسوول صنعتی تصریح کرد: علی‌رغم این‌که محدودیت شماره‌گذاری خودروهای پرمصرف در مردادماه رخ داد و با توجه به این‌که حدود ۹۵ درصد از تولید خودرو در ایران متعلق به دو شرکت ایران‌خودرو و سایپاست و پیش از اعمال محدودیت نیز هماهنگی‌های لازم با آن‌ها انجام شده بود و آمادگی تطبیق با مصوبه مذکور و تولید خودروی گازسوز را داشته‌اند، در مردادماه نیز با کاهش تولید و عرضه خودرو در کشور مواجه نشدیم.


مدیرکل دفتر ماشین‌سازی و نیروی محرکه وزارت صنایع و معادن همچنین با اشاره به مشکل کمبود مخازن CNG در کشور خاطرنشان کرد: در این زمینه چندین شرکت در حال راه‌اندازی، فعالیت و توسعه ظرفیت هستند و تبصره ۱۳ نیز تسهیلات مناسبی را برای شرکت‌های فعال در زمینه ساخت کارخانه‌های تولید مخزن در نظر گرفته است و به نظر می‌رسد به زودی کمبودها در این زمینه برطرف شود.



حل مشکل صادرات سمند به ترکیه


کابلی در ادامه درباره حل شدن مشکل صادرات سمند به ترکیه توضیح داد: پس از این‌که ایران‌خودرو توانست گواهی تایید فروش و خدمات پس از فروش را از وزارت صنایع ترکیه دریافت کند، راه برای صادرات سمند هموار شد.


او اضافه کرد: در حال حاضر سالانه حدود ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد ترکیه می‌شود و ایران خودرو پتانسیل صادرات سالانه حدود ۳۰ هزار دستگاه سمند به این کشور را دارد.



بی‌ارتباط نبودن مشکل واردات مگان از ترکیه با صادرات سمند به این کشور


کابلی مشکل صادرات سمند به ترکیه با واردات مگان از این کشور را به یکدیگر بی‌ارتباط ندانست و عنوان کرد: طبق ماده ۵ قانون امور گمرکی در صورتی‌ که کشوری نسبت به تمام یا قسمتی از اقلام صادراتی ایران به هر صورت تبعیض یا محدودیت ایجاد کند، هیات وزیران می‌تواند در هر موقع بنا به پیشنهاد وزارت بازرگانی اقدام متقابل را انجام دهد.


به گزارش ایسنا این در حالی است که حسین اسفندیاری ـ مدیرکل امور صادرات وزارت صنایع و معادن ـ چند روز پیش اظهار کرده بود که مشکل واردات مگان از ترکیه به حل شدن مشکل صادرات سمند به این کشور ربطی ندارد.