امسال ۱۴۰ میلیارد تومان صرف ساخت آزادراه تهران – شمال می‌شود












مجری طرح‌های توسعه آزادراه‌ها:


امسال ۱۴۰ میلیارد تومان صرف ساخت آزادراه تهران – شمال می‌شود


خبرگزاری فارس: مجری طرح‌های آزادراه گفت: در سال جاری وزارت راه ۷۰ میلیارد تومان در آزادراه تهران – شمال سرمایه‌گذاری می‌کند و دقیقا معادل همین میزان آورده بنیاد مستضعفان خواهد بود.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد منتظری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بحث احداث آزادراه تهران – شمال در سال ۷۵ شروع شد که در آن زمان برای آغاز اعتباری معادل ۲۵۰ میلیارد تومان احتیاج داشت.
وی با بیان اینکه این میزان اعتبار از کل اعتبار تخصیص داده شده به وزارت راه و ترابری در سال ۷۵ بیشتر بود، تصریح کرد: در آن سال پیشنهادی مبنی بر تامین ۲۰ درصد اعتبارات معادل ۵۰ میلیارد تومان توسط دولت مطرح شد که دولت نیز اعلام کرد قادر به پرداخت بیش از ۱۵ میلیارد تومان نیست.
به گفته منتظری وزارت راه پس از آن به منظور تامین اعتبار تصمیم به واگذاری زمین به بنیاد گرفت تا از طریق فروش زمین‌ها بودجه مورد نیاز برای شروع عملیات اجرایی آزادراه تهران – شمال را تامین کند که این کار نیز تا سال ۷۹ تنها در حد یک بحث باقی ماند.
مجری طرح‌های توسعه آزادراه‌ها ادامه داد: به دنبال مطرح شدن این بحث و به نتیجه نرسیدن آن از سال ۸۰ تا سال ۸۲ مذاکراتی بین دو طرف یعنی وزارت راه و بنیاد مستضعفان به منظور تعیین تکلیف نهایی پروژه دنبال می‌شد.
وی افزود: این مذاکرات در سال ۸۳ به نتیجه رسید و مقرر شد که هر دو طرف سهمی برابر ۵۰ درصد در پروژه داشته باشند ولی این امکان در آن سال مهیا نشد. ولی از سال ۸۵ این قرارداد به مرحله عملیاتی رسید.
منتظری با بیان اینکه اعتبار اختصاص داده شده به پروژه مذکور از مجموع اعتبارات تخصیص داده شده در سال‌های گذشته بیشتر بوده است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته رقمی معادل ۴۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان به آزاد راه تهران – شمال تعلق گرفت.
وی با اشاره به قرارداد ساخت منطقه یک آزادراه که شرکت چینی مسوول ساخت آن است، گفت: تفاهمات اولیه برای این کار در سال ۲۰۰۲ صورت گرفت که منجر به تدوین متمم اصلاح قرارداد در سال ۲۰۰۴ شد.
مجری طرح‌های توسعه آزادراه‌ها با بیان اینکه از آن زمان تا کنون وزارت راه در حال آماده‌سازی مقدمات شروع کار بوده است، سپردن تضمین به بانک عامل توسط شرکت چینی و نیز پراخت پیش‌پرداخت به این شرکت را عمده این فعالیت‌ها نام برد و اظهار داشت: اقدامات مذکور در اواسط دی‌ماه سال گذشته به نتیجه رسید و پس از باز شدن ‌LC و سپردن ضمانتنامه چینی‌ها، در اسفندماه پیش‌پرداخت داده شد.
وی با اشاره به یکی از بند‌های قرارداد اولیه با طرف چینی مبنی بر الزام این شرکت به انجام ۶۳ درصد از کار اجرایی منطقه یک آزادراه توسط پیمانکاران ایرانی، خاطرنشان کرد: وزارت راه تنها به دنبال منابع مالی برای پیشبرد اهداف پروژه است و در این راه هیچ مانعی برای استفاده از پیمانکاران و منابع داخلی پیش روی خود احساس نمی‌کند.
به گفته منتظری در کیلومتر صفر آزادراه در محل تقاطع با بزرگراه شهید همت از سال گذشته عملیات ساخت یک تقاطع غیرهمسطح شروع شده است که بزرگترین مانع موجود در راه پیشبرد سریع کار تملک اراضی است. ولی در عین حال این قسمت تا کنون ۳۶ درصد پیشرفت داشته است.
وی افزود: در منطقه دو آزادراه تهران – شمال به طول ۲۵ کیلومتر از دوآب شهرستانک تا پل زنگوله تنها کار اجرایی حفاری تونل البرز به طول ۶ کیلومتر و ۳۰۰ متر در حال اجرا است که تا کنون حدود ۴ کیلومتر از آن حفاری شده است.
منتظری ادامه داد: برآورد هزینه ساخت این قطعه ۳۳۳ میلیون یورو است که ۸۵ درصد از آن را برنده مناقصه و ۱۵ درصد مابقی را وزارت راه و بنیاد مستضعفان به صورت مشترک تامین خواهند کرد.
مجری طرح‌های توسعه آزادراه‌ها با بیان اینکه در منطقه سه این آزادراه از پل زنگوله تا سه‌راهی دشت نذیر به طول ۴۴ کیلومتر تنها برنامه وزارت راه تکمیل مطالعات و برگزاری مناقصه است، خاطرنشان کرد: در منطقه ۴ هم‌اکنون ۴ قرارداد اجرایی در حال اجرا است که یکی از آنها در سال ۸۵ و مابقی در سال ۸۳ منعقد شده است.
وی افزود: تا دو هفته آینده نیز قرارداد دیگری برای روسازی این منطقه بسته خواهد شد که مبلغ آن در حدود ۲۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
منتظری با بیان اینکه قرارداد دیگری نیز برای ساخت دو پل بزرگ هر کدام به طول ۳۰۰ متر تا سه ماه آینده بسته می‌شود، تصریح کرد: پیشرفت عملیات اجرایی ساخت منطقه ۴ آزادراه تهران – شمال تا کنون ۳۳ درصد است.
مجری طرح‌های توسعه آزادراه‌ها افتتاح این آزادراه را در بهترین حالت و در صورت تامین به موقع منابع مالی زودتر از پایان سال ۹۰ امکانپذیر ندانست و گفت: در سال جاری اعتبارات این آزادراه در بودجه مصوب ۲۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که علاوه بر آن ۵۰ میلیارد تومان نیز اجازه انتشار اوراق مشارکت صادر شده است.
وی خاطرنشان کرد: دقیقا معادل همین ۷۰ میلیارد تومان سهم بنیاد است که بنابراین کل اعتبارات آزادراه تهران – شمال در سال جاری ۱۴۰ میلیارد تومان خواهد بود.
منتظری در ادامه با بیان اینکه در بهترین شرایط پیشرفت پروژه‌های راهسازی ماهی دو درصد است و اتمام آنها کمتر از ۴ سال امکانپذیر نیست، تصریح کرد: در حال حاضر این پیشرفت در کشور ماهی یک درصد است و متوسط زمان لازم برای اتمام پروژه‌های راهسازی به ۹ سال رسیده است.
وی افزود: در سال گذشته دو آزادراه زنجان – تبریز و فاز یک کنارگذر غربی اصفهان زیر عبور قرار گرفتند و ۷۰ درصد اعتبارات معادل ۹۰ میلیارد تومان تخصیص داده شد.
به گفته مجری طرح‌های توسعه آزادراه‌ها علاوه بر این در سال گذشته ۱۴۰ میلیارد تومان هم اوراق مشارکت فروخته شد که بنابراین جمعا ۲۳۰ میلیارد تومان سهم دولت بود و معادل همین مبلغ نیز توسط بخش خصوصی در آزادراه‌ها سرمایه‌گذاری شده است.
منتظری ادامه داد: در سال ۸۶ اعتبارات مصوب وزارت راه در این بخش ۱۳۵ میلیارد تومان است و این وزارتخانه در حال رایزنی برای کسب مجوز انتشار ۲۷۵ میلیارد تومان اوراق مشارکت است.
وی اولویت کاری وزارت راه را در بخش آزادراه‌ها در سال جاری تکمیل دو آزادراه قزوین – رشت به طول ۱۲۷ کیلومتر و تهران – پردیس به طول ۲۲ کیلومتر عنوان و تصریح کرد: تلاش دولت بر این است که این مسیرها در سال آینده به مرحله بهره‌برداری برسند.