ایران ، بزرگترین ‌صادرکننده‌ فرش‌ جهان

وزیر بازرگانی با بیان این که ایران جزو پرسابقه ترین تولیدکنندگان فرش جهان محسوب می شود ، گفت : با وجود اینکه عرضه فرش دستباف در سطح جهان کاهش یافته ، ایران همچنان بزرگترین صادرکننده این صنعت هنری است.




به گزارش واحد مرکزی خبر، مسعود میرکاظمی در مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه فرش دستباف ایران تغییر فرهنگ مصرف را علت اصلی کاهش تقاضای فرش دستباف در جهان دانست و گفت: سالانه ۵۱۵ میلیون مترمربع انواع فرش در ایران تولید می شود که بیش از دو سوم آن صادراتی است.


وزیر بازرگانی با تاکید مجدد بر کاهش استقبال از فرش دستباف در سطح جهان افزود: در پنج سال برنامه نخست میزان صادرات فرش دستباف ایران ۴ و ۶ دهم میلیارد دلار بود که این میزان در برنامه دوم به سه و نیم میلیارد دلار و در طول سوم به ۲ و ۷ میلیارد دلار کاهش یافت و هم اکنون نیز این میزان در برنامه چهارم به یک و ۴ دهم میلیارد دلار رسیده است.


وی آلمان، آمریکا، امارات عربی متحده، ایتالیا، ژاپن،‌ سوییس و کانادا را مهمترین بازارهای فرش صادراتی ایران عنوان کرد و گفت: هند، پاکستان، چین و نپال و ترکیه رقبای اصلی ایران در زمینه صادرات فروش دستباف محسوب می شوند.


میرکاظمی میزان صادرات دیگرکف پوش های تولید کشورمان را چشمگیر دانست و گفت: درحالی که صادرات انواع کف پوش ها غیر از فرش دستباف در سال هشتاد، ۳۱ هزار تن و به ارزش ۷۲ میلیون دلار بود پارسال این میزان ۴۰ هزار تن و به ارزش ۱۶۱ میلیون دلار افزایش یافت.


وی یکی از مشکلات اساسی در فرایند صادرات فرش دستباف را توزیع براساس فشار بازار اعلام کرد و گفت: به صورت سنتی، کالاهایی را تولید می کنیم که بازار به آن کمتر رغبت دارد و تولید براساس نیاز و سلیقه مصرف کننده نیست؛درحالی که در تولید باید به زمینه های مختلف طرح رنگ، قیمت تمام شده و اندازه فرش با حفظ هویت های ملی تغییراتی توجه شود.


او اضافه کرد: تولید مبتنی بر نیاز و تغییر تولید فشاری به کششی در اولویت اقدامات مرکز ملی فرش است و بر همین اساس، توزیع پورتال سلیقه یابی این مرکز در حال آماده سازی است.


میرکاظمی علت گران بودن محصولات طبیعی و مواداولیه فرش را تولید به صورت سنتی دانست و گفت: در حال ایجاد شرایطی هستیم تا محصولات طبیعی به شیوه صنعتی تولید شود تا قیمت تمام شده کاهش یابد؛ براین اساس نیز تاکنون بیش از ۱۰۰ طرح تحقیقاتی صورت گرفته است که به تدریج به مرحله اجرا درمی آید.


او تشکیل کنسرسیوم های صادراتی برای جلوگیری از صدور فرش دستباف به صورت متفرقه را ضروری دانست و تبلیغ فرش ایران را کاری مهم دانست و گفت: مرکز ملی فرش ایران با تهیه فیلم های مختلف و تیزرهای تبلیغاتی زمینه پخش آن را از شبکه های معتبر بین المللی و داخلی فراهم کرده است.


وزیر بازرگانی با اشاره به کپی برداری از طراحی فرش دستباف ایران گفت: طرح شناسنامه دارکردن فرش ایرانی در حال اجراست و از تولیدکنندگان کشورمان می خواهیم در قالب این طرح تولید کنند تا ضمن حفظ کیفیت از سوء استفاده رقبا جلوگیری شود.


میرکاظمی سهم فرش دستباف از جوایز صادراتی را بیش از دیگر کالاها عنوان و میزان آن را ۵ درصد اعلام کرد و گفت: برپایی همایش های مختلف، دعوت از تجار و بازرگانان خارجی، تکثیر لوح های فشرده، توزیع عملیات مختلف و طراحی و بافت بزرگترین فرش دستباف جهان از نوآوری هایی است که نوید تحکیم جایگاه صنعت فرش ایران در بازارهای بین المللی را می دهد.