تبلت آمازون، یک بازار جدید!

آمازون مدتی است اعلام کرده که با ارائه یک تبلت آندرویدی قصد دارد به بازار تبلت ها وارد شود. حالا طبق معمول صحبت ها بر سر این است که آیا این غول دنیای تکنولوژی می تواند رقیبی برای اپل با آیپدش باشد یا نه. از زمان به وجود آمدن تبلت ها تا به امروز آیپد اپل بدون هیچ رقیب نزدیکی برنده این بازار بوده است.

اما این بار بحث ها با قبل کمی متفاوت است و آن هم به علت بزرگ بودن آمازون و تجربه های قبلی و نقاط قدرتش است. تحلیل گر جی پی مورگان (J.P. Morgan) می گوید “ورود تبلت آمازون می تواند بازار تبلت های غیر اپلی را تکان دهد. آمازون یک تجربه کاملا موفق با کتاب خوان دیجیتالش کیندل (Kindle) داشته است. همچنین این تبلت را قصد دارد با قیمتی پایین تر از آیپد ارائه کند. البته از نظر سیستم عامل هنوز در مقابل آی او اس اپل (iOS) کم دارد اما نام تجاری (Brand name)، محتوا (بازار مجازی کتاب همچنان در انحصار آمازون است) و قدرت پخش محصول (آمازون همچنان بزرگترین فروشگاه مجازی است) نقاط قوت آمازون هستند”.

همانطور که می دانید آمازون دیگر فقط یک فروشگاه مجازی کتاب نیست. این کمپانی بزرگترین و موفق ترین سرویس دهنده سیستم های ابری (سرویس های ابری Cloud services) در دنیاست. این یعنی آمازون می تواند سیستم های ابری “پخش فیلم و موسیقی (Amazon Cloud Player)” و “ذخیره اطلاعات کاربران (Amazon Cloud Drive) ” را به تبلتش وصل کند. همچنین این شرکت – درست مانند اپل – یک مجموعه بسیار بزرگ از کاربران ثبت شده دارد که کاملا به آمازون اعتماد دارند.

سامسونگ مدت هاست با تبلت هایش سعی می کند رقیبی برای آیپد باشد. اچ پی هم تلاش هایی کرد اما در نهایت تولید تبلت هایش را متوقف کرد. واقعیت این است که بازارهای امروز دیگر تابع معیارهای سنتی نیستند. درست است که مشخصات سخت افزاری و نرم افزاری عالی و قابل ذکر همچنان جزء لازم موفقیت یک محصول هستند اما به هیچ وجه جزء کافی نیستند. تجربه های ناموفق سامسونگ و اچ پی این را اثبات کرده اند، حالا شاید این بار آمازون با یک تجربه موفق بتواند این قضیه را به روش دیگری دیگری اثبات کند.