ترفند‌های چهره‌پردازی سریال تاریخی «مختارنامه»

طراح چهره‌پردازی سریال «مختارنامه» که به همراه یازده تن دیگر اجرای گریم‌ها را بر عهده دارد، اعلام کرد: با گذشت سه سال از ساخت این پروژه، بازیگر ایفا کننده نقش مختار (فریبرز عرب‌نیا)به طور تقریبی نزدیک به ۲۰۰ بار گریم شده است.


مسعود ولدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا، با بیان این که هر کدام از شخصیت‌های سریال «مختارنامه» پس از چند بار گریم، به گریم نهایی رسیده‌اند، خاطرنشان کرد: شیوه‌ی کار ما به این شکل است که وقتی سناریو را مطالعه کردیم، در جلسه‌ای با حضور کارگردان شرکت کرده و نقطه نظرات او را دریافت می‌کنیم.


پس از طرح گریم می‌زنیم و طرح‌ها را به صورت تست پیاده می‌کنیم. در این مسیر گاه اتفاق افتاده که بازیگری را بیش از ۱۰ بار تست زده‌ایم اما به آن چه می‌خواستیم، نرسیده‌ایم.


طراح گریم سریال «مختارنامه» درباره لزوم حفظ راکوردهای بازیگران این سریال، اظهار کرد: تمام کارهایی که روی صورت بازیگر انجام شده به شکل کارتکس ضبط می‌شود و در نهایت از هر بازیگر یک پرونده کامل داریم. در پروژه‌هایی مانند «مختارنامه»، گاه ممکن است بازیگر برود و پس از ۶ ماه بازگردد که با استفاده از همان عکس‌ها و بیوگرافی که در پرونده‌اش موجود است، مجددا او را گریم می‌کنیم.


ولدبیگی در عین حال گفت: با بعضی از بازیگران از همان ابتدا شرط می‌شود که نباید به چهره‌شان دست بزنند.اگر نیازی به اصطلاح و کوتاه کردن ریش یا مو باشد هم باید به ما مراجعه کنند تا فرم اصلی دست نخورد.


وی به این پرسش که آیا تا کنون اتفاقی نیفتاده که برخی بازیگران از تعهد خود نسبت به حفظ راکورد عدول کنند، پاسخ مثبت داد و افزود: با موردهایی از این دست بسیار برخورد داشته‌ایم که با آن برخورد کرده‌ایم. در چنین شرایطی مجبوریم بازیگر را مشابه آن چه قبلا دیده شده، گریم کنیم.


مسعود ولدبیگی در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا برای طراحی گریم‌های سریال «مختارنامه» از اسناد و مدارک خاصی بهره جسته یا گریم‌ها تخیلی بوده‌اند؟ ‌یادآور شد: ما برای این کار الگویی نداشتیم، روایت‌های این دوران سینه به سینه و نسل به نسل انتقال یافته و ما عکسی در دست نداشتیم که ملاک کار قرار دهیم. درچنین مواردی ذهن است که کار می‌کند و طراح گریم پس از مشاوره با کارگردان طرح خود را پیاده می‌کند.


وی ادامه داد: برای طراحی گریم‌ها در سریال «مختارنامه»، بازیگران را به دو دسته اشقیا و اولیا تقسیم‌بندی کردیم و سعی کردیم این تقسیم‌بندی در گریم‌ها نیز لحاظ شود. در چنین شرایطی بیننده به مجردی که به شخصیت اشقیا یا اولیا برخورد می‌کند، به سرعت متوجه این موضوع خواهد شد.


به گفته این طرح چهره‌پرداز، با تقسیم‌بندی گریم‌ها در سریال «مختارنامه»، شخصیت‌های مثبت شبیه به هم و شخصیت‌های منفی نیز شبیه به هم شده‌اند.


مسعود ولدبیگی در عین حال بر تفاوت گریم‌ها در سریال «مختارنامه» تاکید کرد و گفت: برای این که شخصیت‌ها همگی شبیه به هم نشوند، در طراحی اولیه تلاش شده که چهره‌ها یکسان نباشند و در نتیجه تفاوت‌هایی بین چهره‌ها دیده می‌شود. معمولا در گذشته در پروژه‌هایی مانند «مختارنامه»، ظاهرا افراد یکنواخت بودند، اما من تلاش کردم بیننده را با چهره‌هایی مشابه خسته نکنم و او را با چهره‌هایی رو به کنم که برایش تازگی داشته باشد و این اتفاق در عین حالی رخ داده که ریشه چهره‌پردازی همه شخصیت‌های منفی یکی است و شخصیت‌های مثبت نیز دارای وجوه اشتراکی هستند.


وی در پاسخ به این پرسش که آیا در انتخاب بازیگران بر اساس نقش‌هایی که برایشان انتخاب می‌شود، دخالت می‌کند یا خیر؟ گفت: گاه اتفاق می‌افتد که کارگردان فردی را معرفی کرده و گفته این بازیگر باید نقش شخصیتی بسیار مثبت را بازی کند، اما من دیده‌ام که چهره‌ این بازیگر از هیچ المانی برای مثبت شدن برخوردار نیست.


در چنین شرایطی این نکته را به کارگردان گوشزد کرده‌ام، با هم مشورت کرده‌ایم و بازیگر عوض شده است.


طراح چهره‌پردازی سریال «مختارنامه» درباره ترفندهایی که وی برای پرهیز از تداعی کردن نقش قبلی بازیگر به کار گرفته است اظهار کرد: باید از عملکرد و گذشته بازیگر آگاه باشیم و ترفندهایی را در گریم به کار بگیریم که نقش قبلی وی را تداعی نکند. ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که المان‌های قبلی را در طراحی گریم بازیگران «مختارنامه» کنار بگذاریم. گاه اتفاق می‌افتد که ۱۰ بار بازیگر را تست می‌زنیم تا به آن چه می‌خواهیم نزدیک شویم.

















مسعود ولدبیگی درباره تغییراتی که بر اثر گذشت زمان برای چهره هر بازیگر اتفاق می‌افتد و اعمال آن در گریم شخصیت‌های «مختارنامه»، گفت: سریال «مختارنامه»، ۱۶ سال را به تصویر می‌کشد که به لحاظ زمانی مدت چندان طولانی نیست. آقای میرباقری تاکید داشته‌اند که این ۱۶ سال صرفا روی چهره‌ی «مختار» تاثیربگذارد. این شخصیت به دلیل درگیری‌های که داشته به یکباره پیر و شکسته می‌شود. اما چهره اطرافیان وی در طول این ۱۶ سال چندان تغییر نمی‌کند.


وی درباره تغییر یکباره گریم شخصیت‌ها که در برخی سریال‌ها اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: این اتفاق به طور حرفه‌یی بستگی به خود قصه و سناریو دارد و اگر چنین اتفاقی بی‌هیچ پشتوانه‌ی رخ دهد، ضعف خود مجری است.


ولدبیگی در پایان عمده‌ترین ضعف‌ها حوزه چهره‌پردازی را به کمبود بودجه مربوط دانست و افزود: با داستانی رو به رو بوده‌ایم که در آن یک بازیگر ۲۰ ساله باید سی سال پیرتر می‌شده است. چنین اتفاقی در گریم به متریال خاص نیاز دارد که هزینه‌اش بالا است. در چنین شرایطی دو راه بیشتر نداریم یا این که تهیه کننده این متریال را فراهم کند و یا از جیب خودمان پول آن را بدهیم و از آن جا که قیمت بالا است تهیه‌کننده زیر بار نمی‌رود واز چهره‌پرداز می‌خواهد که یک کاریش بکند. در چنین شرایطی است که حاصل کار آن طور که باید و شاید نمی‌شود و دیگران هم قضاوت می‌کنند که کار از طراح گریم خوبی بهره‌مند نبوده است.