تولید ال -۹۰ از مهر امسال با تیراژ ‌٣� هزار دستگاه آغاز می‌شود

امروز ۴ الحاقیه قرارداد ال -۹۰ توسط گراد دیتوربرت (معاون رنو و مدیر پروژه X90 ) از طرف رنو و مهندس مهدی مفیدی (رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ) از طرف ایران و با حضور نوروزی (قائم مقام ایران خودرو)، قلعه بانی (مدیر عامل سایپا)، پارسا (رییس هیات مدیره رنوپارس) و گاربریل (مدیرعامل رنوپارس) امضا شد.


به گزارش خبرنگار صنعت خودرو ایسنا، دکتر طهماسبی – وزیر صنایع و معادن – درحاشیه امضای این قرارداد گفت: تولید ال -۹۰ از مهرماه امسال با قیمت پایه شش هزار و ۷۵۰ یورو آغاز می‌شود. البته در سال‌های۸۲ و ۸۳ توافقاتی برای تولید لوگان صورت پذیرفته بود که با توجه به ایرادات مجلس شورای اسلامی قرار شد این قرارداد در قالب الحاقیه اصلاح شود. این اصلاحات نیز حدود ۹ ماه پیش به شرکت رنو اعلام شد که پس از این مدت و مذاکرات فشرده، رنو خواست دولت ایران را پذیرفت. حال امیدواریم طبق قراردادها شاهد تولید و صادرات این محصول باشیم.


وی درباره راه‌های پیشرفت صنعت خودرو با توجه به استراتژی توسعه صنعتی گفت: ما باید بر روی پلات‌فرم‌ها، خودرو طراحی کرده و سعی کنیم با این عمل برندها و نشان‌های ملی را گسترش دهیم. آنچه مسلم است پروژه سمند و مانند آن کمک مناسبی به رشد صنعت ایران خواهد کرد.


وی افزود: ما هم اکنون به جایی رسیده‌ایم که در پنج کشور دنیا در حال تاسیس کارخانه‌های تولید سمند هستیم و موفق شده‌ایم تفاهم‌نامه تولید سمند در چین را نیز امضا کنیم که در سفر رییس جمهور به چین برای پیمان شانگ های، قرارداد تاسیس کارخانه تولید سمند در چین امضا می‌شود.


وزیر صنایع گفت: یکی دیگر از روش‌های توسعه صنعت خودرو، صادرات به وسیله استفاده از شبکه خودروسازان خارجی است که در پروژه رنو شاهد آن هستیم. حال با پافشاری ایران، رنو نیز صادرات ۲۰ درصدی را پذیرفته و امیدواریم این مورد الگوی توسعه بازار در برنامه چهارم و بقیه پروژه‌ها نیز دیده شود تا سبب گسترش صادرات خودرو و محصولات صنعتی ایران شود.


وی، همچنین در خصوص حضور ال‌ـ۹۰ با قیمت ۶۷۵۰ یورو و احتمال بر هم زدن بازار خودروهایی مانند پراید و پژو گفت: این رقابت خوب است و خودروسازان باید سعی کنند بازار خود را تنظیم کنند. به هر حال ما تاکید داریم این خودرو با این قیمت وارد بازار شود.


در حاشیه این مراسم محسن شاطرزاده – معاون اقتصادی و بین‌الملل وزارت صنایع – نیز به ایسنا گفت: تاکنون ۶۰۰ میلیون یورو در پروژه ال‌ـ۹۰ سرمایه‌گذاری شده که سهم طرف ایرانی بسیار بیشتر از سهم شرکت فرانسوی بوده است.


همچنین


نوروزی (قائم مقام ایران خودرو) و قلعه‌بانی (مدیرعامل سایپا) در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا از تولید ۳۰ هزار دستگاه ال-۹۰ به صورت مشترک خبر دادند.


البدوی – قائم مقام استراتژیک ایران خودرو – نیز در خصوص چگونگی پذیرش ۲۰ درصد صادرات ال-۹۰ از سوی رنو به ایسنا گفت: رنو متعهد شده است که به تمام کشورهایی که در قرارداد مادر اسم از آنها آمده خودرو صادر کند. همچنین اگر تعداد خودروها به گونه‌ای نبود که به ۲۰ درصد برسد، این شرکت موظف است بازارهای جدید صادراتی را برای محصولات ایران مشخص کند.


گفتنی است امروز شرکت رنو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در خصوص تولید ال ۹۰ در ایران، بیانیه‌ مشترکی صادر کردند که به شرح زیر است:


پروژه تولید اتومبیل لوگان (ال‌ـ۹۰) در ایران و همچنین استفاده از پلات‌فرم X90 در طراحی و ساخت خودروهای جدید با مشارکت شرکت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت‌های وابسته ایران خودرو و سایپا و نیز شرکت رنو فرانسه از سال ۸۲ در حال مذاکره بوده است. قراردادها و توافقات اولیه در سال ۸۳ توسط طرفین به امضا رسید.


پس از آن با بررسی‌هایی که توسط مجلس محترم شورای اسلامی روی این قرارداد به عمل آمد ایرادهایی بر روی آن گرفته شد و در تاریخ اول خرداد ۸۴ طی صورت جلسه‌ای از وزارت صنایع و معادن خواسته شد که نسبت به رفع این اشکالات در قرارداد اقدام کند.


شرایط موردنظر مجلس شورای اسلامی جهت اصلاح قراردادها به شرح زیر بوده‌اند:


۱ـ متعهد شدن شرکت رنو پارس برای صادرات حداقل ۲۰ درصد از خودروهای تولید داخلی با حداقل ۶۰ درصد سهم ارزش ساخت داخل و با قیمت حداقل ۱۵ درصد بیشتر از قیمت FCKD از طریق صادرات در شبکه جهانی فروش رنو


۲ـ پرداخت حق‌الامتیاز و سود سهام رنو فقط از محل درآمد حاصل از صادرات صورت می‌پذیرد.


۳ـ پرداخت حق الامتیاز از خودروسازان به شرکت رنو پارس و از شرکت رنو پارس به رنو در دو سال اول صرفا برای خودروهایی با حداقل ۵۰ درصد ساختداخل و برای سال‌های سوم به بعد برای خودروهای با ارزش قطعات و مجموعه‌های ساخت داخل آنها (بدون سهم رنگ و مونتاژ) بیش از ۴۶ درصد ارزش FCKD فروخته شده از سوی شرکت رنوپارس به خودروسازان باشد.


۴ـ برای صادرات خودرو Own style نیاز به اخذ مجوز قبلی از رنو نباشد.


۵ـ موضوع انحصار (Exclusivity) برای شرکت‌های تحت لیسانس (Licensee) حذف شود.


پس از ارائه این شرایط تیم معرفی شده از طرف وزارت صنایع و سازمان گسترش و نوسازی صنایع به همراه شرکت رنو و رنوپارس در مذاکرات فشرده و در جو کاملا دوستانه و مسالمت‌آمیز سعی در نزدیک کردن دیدگاه‌ها به یکدیگر داشته و نهایتا ضمن تامین کامل شرایط فوق در قالب چهار الحاقیه برای قراردادهای master agreement، licensee agreement، sub-license agreement امروز نسبت به تایید نهایی و امضای الحاقیه‌ها اقدام کرده و اعلام می‌نمایند که این شرایط کاملا مورد تایید طرفین بوده و تولید ال‌ـ۹۰ با تلاش طرفین و طبق برنامه زمان‌بندی پیش‌بینی شده انجام خواهد شد و علاوه بر آن برای توسعه زمینه همکاری، حیطه مجاز صادرات محصولات را به کل بازار جهانی شبکه رنو تعمیم دهند. طرفین تلاش خواهند کرد همواره در آینده برای کسب توافقات بیشتر که متضمن تامین منافع بیشتراز طریق افزایش بهره‌وری باشد تلاش کنند.


به گزارش ایسنا، طبق برنامه زمان بندی تولید لوگان امسال با تیراژ ۳۰ هزار دستگاه در ایران خودرو و سایپا آغاز می‌شود و قرار است تا سال ۲۰۰۸ به ۳۰۰ هزار دستگاه برسد.