سوپرمارکت آنلاین

آیا از اینستاگرام خرید اینترنتی کنیم یا نه؟!

مزایا و معایب خرید از شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی

چرا این روزها خرید از اینستاگرام زیاد شده است؟!

خبرینه: در ۴-۵ سال اخیر و با فراگیر شدن استفاده از گوشی‌های موبایل هوشمند، مردم بیش‌تری امکان دسترسی به اینترنت را پیدا کردند. زمانی که استفاده از اینترنت منحصر به داشتن کامپیوتر و لپ‌تاپ بود، درصدی کمی از افراد جامعه با آن سروکار داشتند. استفاده از کامپیوتر نیاز به دانش و مهارت حداقلی داشت که بسیاری از مردم از آن بی‌بهره بودند. اما کار با گوشی موبایل بسیار ساده‌تر است و هر شخصی می‌تواند در نصف روز آن را فرا بگیرد. همین عاملی شد که جامعه‌ی اینترنتی کشور، رشد چند برابری را تجربه کند و بسیاری از افرادی که روزی از نام اینترنت هراس و تصورات عجیبی نسبت به آن داشتند؛ حالا شبانه‌روز در آن مشغول گشت و گذار هستند!

این اشخاص چون از طریق گوشی هوشمند با اینترنت آشنا شدند، اینترنت را صرفاً در دل اپلیکیشن‌های موبایلی جست‌وجو می‌کنند و با فضای وب به کلی بیگانه هستند. در صفحه اصلی گوشی موبایل این افراد، آیکون همه جور اپلیکیشنی را می‌بینید به غیر از مرورگر وب! خیلی از آن‌ها نمی‌توانند آدرس سایتی را باز کنند و از محتوای آن استفاده کنند. تنها معبر آن‌ها برای استفاده از فضای وب هم اپلیکیشن گوگل است نه مرورگر! یعنی اپ گوگل را باز می‌کنند و در آن از طریق جست‌وجو، دنبال چیزی که مدنظرشان است می‌گردند.

خب با ذکر این مقدمات، روشن شد که چرا خیلی از افراد، به جای خرید از فروشگاه‌های اینترنتی، در شبکه‌های اجتماعی (از قبیل اینستاگرام یا پیام‌رسان‌هایی مثل تلگرام و واتس‌اپ) به دنبال پیدا کردن محصولاتی برای خرید می‌روند.

دلیل استقبال از اینستاگرام و تلگرام برای انجام خریدهای اینترنتی

گفتیم در سال‌های گذشته تعداد زیادی از افراد جامعه که سابقه‌ای از اینترنت و خرید اینترنتی نداشتند، به یکباره با اپ های موبایلی آشنا شدند و در آن‌ها به فعالیت پرداختند. حضور این تعداد آدم در یک فضا، عده‌ای را به این فکر انداخت که از ابزارهای اجتماعی گوشی‌های هوشمند، برای تبلیغ و فروش محصولات فیزیکی استفاده کنند. مردم هم با اشتیاق از آن استقبال کردند. برخلاف تصور اولیه، مردم عاشق خرید کردن هستند و بعد از خرید حس خوبی را تجربه می‌کنند.

مزایای خرید کالا از شبکه های اجتماعی

طبیعی است وقتی مردم از چیزی خوششان می‌آید، حتماً مزیت‌ها و برتری‌هایی در آن دیده‌اند. می‌توان چند مورد از این مزایا را نام برد:

  • شبکه‌های اجتماعی مثل سینما و شهر بازی هستند!

اگر بپرسیم چرا مردم از بستنی فروشی حاضر در شهر بازی یا از سوپرمارکت واقع در سینما خرید می‌کنند، سؤال بیجا و بی‌خودی کرده‌ایم! جایی که مردم در آن جمع شده‌اند و قصد تفریح و گذران وقت دارند، طبیعی است که خرید هم می‌کنند! شبکه‌های اجتماعی جایی هستند برای تجمعات مردم. افراد در کانال‌ها و گروه‌ها و پیج‌ها حضور پیدا می‌کنند و خبر و مطلب و کلیپ و جوک و داستان و نقل قول و… می‌بینند و به اشتراک می‌گذارند. در این جوّ جالب و جذاب، نگاهشان به تبلیغات فروش محصولات هم می‌خورد و از قضا جذب می‌شوند و می‌خرند!

  • فضای دورهمی و غیر رسمی اپ های موبایلی

مردم می‌دانند کسی که صاحب پیج اینستا یا کانال تلگرام است، یکی مثل خودشان است! طرف در خانه میوه خشک می‌کند و در صفحه‌اش می‌فروشد! یکی دیگر عکس بافتنی‌ها و دستباف‌هایش را گذاشته و به دنبال خریدار است. دیگری از مردم سفارش طرح گرافیکی می‌گیرد تا به دلخواه آن‌ها مثلاً عکس‌های یادگاری آن‌ها را به صورت عکس زیبا و فتوشاپی دربیاورد و روی لیوان چاپ کند و برای آن‌ها بفرستد…

مشتری می‌داند خودش اگر هم بخواهد می‌تواند فروشنده باشد! اینجا جایی نیست که با فروشگاه‌های بزرگ یا سازمان‌های رسمی طرف باشیم. بیش‌تر فروشنده‌ها آدم‌های معمولی و بیش‌تر محصولات، دستی و خانگی هستند. همین مسئله باعث ایجاد صمیمیت می‌شود و افراد را به خرید در چنین فضایی سوق می‌دهد.
(البته در ادامه خواهیم گفت همین مسئله پاشنه‌ی آشیل ماجرا است و بسیاری از کلاهبرداری‌ها از همین راه اتفاق می‌افتد.)

  • وجود فضایی برای کسب درآمد خانواده‌ها

اگر یک خانواده بخواهد به درآمد خودش اضافه کند و مثلاً یک مغازه‌ی کوچک در کنار فعالیت‌های اصلی‌اش داشته باشد، نیاز به ده‌ها مورد هزینه و دردسر است. از اجاره یا خرید مغازه تا کسب مجوز و مالیات و … همچنین ایجاد یک سایت اینترنتی نیاز به هزینه‌های میزبانی و دامنه و طراحی سایت و سئو و … است؛ اما فروختن چند محصول در یک اپلیکیشن موبایلی مثل اینستاگرام یا واتس‌اپ نه هزینه‌ای دارد و نه نیاز به دانش برنامه‌نویسی و طراحی سایت! حتی در صفحه و کانال شخصی می‌توان عکس محصولات را قرار داد و اقدام به فروش کرد. این قابلیت جذابی است که بسیاری از افراد را به کسب درآمد از این راه کشانده و خودبه‌خود رونق خرید و فروش در این فضا را موجب شده است. از طرفی فروش اینستاگرامی و تلگرامی، تا حدی به رونق تولیدات دست‌ساز کمک کرده است. فضایی فراهم شده تا افراد مهارت‌های خودشان را به درآمد تبدیل کنند.

  • قیمت مناسب بعضی از محصولات

به دلیل نبود هزینه‌های اضافه، خود به خود فروشنده‌ها قادر خواهند بود محصولاتشان را با قیمت‌های مناسب‌تری ارائه کنند. بسیاری از افراد، صرفاً از اینستاگرام خرید می‌کنند چون قیمت محصولات در خیلی از موارد مناسب است و ارزش خرید را برای آن‌ها دارد.

معایب خرید از پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی

از مثبت‌های خرید و فروش در فضای مجازی گفتیم؛ حالا نوبت دغدغه‌ها و نقص‌های این فضا است:

  • نداشتن مجوز و مشکل اعتماد به فروشنده

در اینستاگرام و پیام‌رسان‌ها چیزی به اسم مجوز نداریم و همین شروع یک مشکل بزرگ است: بی اعتمادی! درست است که یکی از مواردی که صاحبان کسب و کار در ایران از آن گله می‌کنند مشکلات گرفتن مجوز و طی کردن موارد قانونی سخت و پیچیده‌ی آن است؛ اما نباید از آن طرف بیفتیم و قائل به فضای بدون مجوز باشیم!

وقتی ما فروشنده را نمی‌شناسیم و خیلی از اوقات حتی شماره موبایلی از او نداریم (چه برسد به شماره تلفن ثابت) و صرفاً از طریق دایرکت یا پیوی با او در ارتباط هستیم، چطور باید به او اعتماد کنیم؟ از کجا معلوم در صورت خرید و واریز وجه، محصول را برای ما بفرستد؟ از کجا معلوم محصولی که ارسال می‌شود همان باشد که در تبلیغ آن اشاره شده؟!

فروشگاه‌های اینستاگرامی عمدتاً آدرس و مشخصات روشنی ندارند؛ مجوزی برای فعالیت خود کسب نکرده‌اند؛ نماد اعتماد الکترونیکی از وزارت صنعت و معدن ندارند، خیلی از اوقات رسید و فاکتوری برای خرید مشتری ارائه نمی‌کنند و خلاصه تمام راه‌های پیچاندن مشتری و کلاهبرداری از او در اینستاگرام و تلگرام باز است!

حتماً دور و بر خودتان دیده‌اید افرادی که تجربه یک خرید بد و تلخ از صفحات اینستاگرامی داشته اند:

تجربه یک خرید بد همراه با کلاهبرداری در اینستاگرام

  • عدم تناسب اینستاگرام و تلگرام برای استفاده فروشگاهی

در ایران برخی پیام‌رسان‌ها خدمات فروشگاهی و پرداخت را ارائه می‌دهند؛ اما اصولاً شبکه‌های اجتماعی خارجی برای کار فروش اینترنتی ساخته نشده‌اند. این‌که ما از طریق آن‌ها محصول می‌فروشیم بحث دیگری است! کار آن‌ها ایجاد ارتباط اجتماعی و اشتراک گذاری عکس و خبر است. (البته اخیراً اینستاگرام امکان ایجاد تگ محصول و تگ قیمت برای پست‌ها را فعال کرده ولی تا رسیدن به نقطه‌ی مطلوب فاصله‌ی زیادی دارد) به دلیل همین مسئله، عدم تناسب و نامشخص بودن استفاده از این ابزار به خوبی مشخص است. مثلاً در این شبکه‌ها امکان دسته‌بندی محصولات نیست! امکان به روز رسانی قیمت به صورت سیستماتیک نیست! درگاه پرداخت ایرانی برای اتصال به این شبکه‌ها وجود ندارد! امکان انتخاب رنگ و سایز و مشخصات محصول به صورت سیستماتیک نیست و…

  • مشخص نبودن میزان هزینه ارسال محصول

قیمت ارسال مرسوله‌های پستی بر اساس دو فاکتور وزن بسته و مسافت تا مقصد محاسبه می‌شود. بنابراین نمی‌توان برای تمام مرسوله‌ها، هزینه پستی ثابتی در نظر گرفت. اینستاگرام نرم افزاری نیست که برای ما میزان هزینه‌ی پستی را حساب کند! برای همین فروشنده‌های فضای مجازی معمولاً عدد ثابتی را به عنوان هزینه پستی در نظر می‌گیرند که عمدتاً دقیق نیست.

شرایط و مشخصات خرید امن از اینستاگرام

با این حساب نباید از پیج‌های اینستاگرامی خرید کنیم؟!

ما سعی کردیم در این متن، راه پیش روی شما را روشن‌تر کنیم؛ انتخاب با شما است. در صورت وجود این شرایط می‌توانید از صفحات اینستاگرامی یا کانال‌های پیام‌رسان‌ها خرید کنید:

  1. صفحه یا کانال به تازگی راه اندازی نشده و مدت زمان زیادی از آغاز فعالیت آن گذشته باشد. 
  2. تعداد فالور یا اعضای آن در حد قابل قبولی باشد. در ضمن چک کنید که تعداد آن واقعی باشد نه فیک. این امر را می‌توان از فاصله عدد اعضا با میزان بازدید و لایک متوجه شد. طبیعتاً یک پیج با ۱۵ هزار فالورر نباید برای هر پست فقط ۳۰ لایک بخورد!!
  3. حداقل یک شماره تماس در آن درج شده باشد. قبل از خرید حتماً با آن شماره تماس بگیرید تا از واقعی بودن آن مطمئن شوید. (اگر آدرس فروشگاه برای خرید حضوری درج شده باشد بسیار معتبرتر است.)
  4. هرچند ظواهر همیشه نشان‌دهنده اعتبار نیستند؛ ولی فروشنده‌هایی که قصد ارائه خدمات به صورت درازمدت دارند به ظاهر کار خود اهمیت بیش‌تری می‌دهند. پیج‌هایی که عکس‌های با کیفیت از محصولات قرار می‌دهند، بر روی عکس‌ها آدرس کانال و پیج خود را درج می‌کنند، خودشان عکس محصولات را تهیه می‌کنند نه این‌که از اینترنت دانلود کنند و حتی از محصولاتشان ویدئو تهیه می‌کنند و… برای خرید، گزینه‌های بهتری به شمار می‌روند.
  5. فروشنده‌ای که برای به روز نگه‌داشتن صفحه یا کانالش زمان می‌گذارد، جواب دایرکت و کامنت‌ها را می‌دهد و برای رفع ابهامات مشتری تلاش می‌کند، از اعتبار بیش‌تری برای خرید برخوردار است.
  6. اگر فروشنده ضمانت تعویض یا برگشت کالا را بعد از خرید بدهد، معتبرتر است.
  7. صفحات اینستاگرامی که وب سایت اینترنتی هم دارند، معتبرتر هستند.
  8. به صورت مستقیم به حساب فروشنده پولی واریز نکنید. در حال حاضر سامانه‌های واسط و درگاه‌های پرداخت آنلاینی وجود دارند که به کسب و کارهای اینترنتی، خدمات پرداخت ارائه می‌دهند. از فروشنده بخواهید در یکی از این سامانه‌ها عضو شود و لینک پرداخت از طریق آن سایت را در اختیار شما قرار دهد. در این صورت یک واسطه بین شما و فروشنده هست و اگر فروشنده تخلف کرد، شرایط پیش روی شما نسبت به زمانی که پول را به حساب شخصی او واریز کرده باشید، بهتر است.
  9. قبل از خرید، از فروشنده رسید و فاکتور دریافت کنید و آن را تا زمان تحویل جنس و چند روز پس از آن نگه‌داری کنید.
  10. اگر شرایط مطابق موارد بالا بود، در نهایت یک بار یک خرید ارزان قیمت انجام دهید و در صورت متعهد بودن فروشنده، می‌توانید خریدهای خود را تکرار کنید.
  11. وقتی از اینترنت (چه شبکه‌های اجتماعی و چه فروشگاه‌های اینترنتی) خرید می‌کنید حتماً از لحظه باز کردن مرسوله پستی فیلم بگیرید. زمانی که پلمپ و چسب و … را می‌کنید و بسته پستی را باز می‌کنید، باید تماماً در فیلم شما ضبط شود تا در صورت اشتباه فرستادن یا خرابی و شکستگی و… محصول ارسال شده، مدرکی برای شکایت در دست شما باشد.

پیشنهاد بهتر: خرید از فروشگاه های اینترنتی معتبر

شرایط یک خرید نسبتاً امن و خوب از اینستاگرام و تلگرام و واتس‌اپ و… را بیان کردیم؛ ولی پیشنهاد بهتری هم وجود دارد و آن خرید از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر است. فروشگاه‌های اینترنتی زیادی در کشور داریم که با سابقه و خوشنام هستند، نماد اعتماد الکترونیکی دارند، آدرس و مشخصات فیزیکی آن‌ها در دسترس است، ضمانت تعویض یا مرجوعی کالا را به مشتریان خود می‌دهند، نظارت بر آن‌ها به طرز قابل توجهی نسبت به شبکه‌های اجتماعی بالاتر است و…

به عنوان نمونه برای تجربه خرید خوب از یک فروشگاه اینترنتی معتبر روی اینجا کلیک کنید.


برچسب‌ها: ویژگی‌های یک خرید امن از اینستاگرام، نحوه خرید کالا از اینستاگرام، چگونه از اینستاگرام خرید کنیم، ترفندهای خرید امن از شبکه‌های اجتماعی، از اینستاگرام بخریم یا فروشگاه اینترنتی، آیا فروشگاه اینترنتی معتبرتره یا اینستاگرام، تجربه تلخ خرید از اینستاگرام، بهترین تجربه خرید در فروشگاه اینترنتی، بی اعتمادی در خریدهای اینترنتی اینستاگرامی و تلگرامی، به کدام صفحه و پیج و کانال اعتماد کنیم، شکایت از پیج اینستا، آیا اینستاگرام محل مناسبی برای فروش اینترنتی است؟ کلاهبرداری در فروش محصولات، فروشگاه اینترنتی به جای پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی