رضا کیانیان: سینماست که چراغ سینما را روشن نگاه می‌دارد

مراسم رونمایی کتابهای جدید رضا کیانیان «بازیگری درقاب» و «ناصر و فردین» با حضور هنرمندانی چون بهمن فرمان آرا، محمود کلاری، کیومرث پوراحمد، بابک محمدی، بهرام دهقانی عصر روز چهارشنبه در فرهنگسرای ارسباران (هنر) برگزار شد.


به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ در این مراسم رضا کیانیان با تقسیم‌بندی سینما به سینمای مبتذل، عامه پسند و روشنفکرانه گفت: آنچه در سینمای قبل از انقلاب با انگ مبتذل دیده نمی‌شد، امروز هم در سینمای ما وجود دارد در حالی که سینمای عامه پسند با سینمای مبتذل متفاوت است.


وی ادامه داد: سینمای عامه پسند جزو ضروری سینما در هر کشوری است و این سینما است که چراغ سینما را روشن نگه می‌دارد.


این بازیگر سینما تاکید کرد: سینمای روشنفکرانه بخشی از سینماست و نه همه‌ی آن و حدود ۱۰ سال پیش از انقلاب بود که موج نو سینما در ایران راه‌اندازی شد و بعد از انقلاب هم پیدا کرد و حتی قوی‌تر شد و تعدادی از کارگردان‌های معروف بعد از انقلاب سوار قطار همین موج نو شدند و در مقابل، عده‌ای هم برای احیای سینمای عامه پسند تلاش کردند.


کیانیان درباره‌ی کتاب «ناصر و فردین» گفت: در جریان مصاحبه‌هایی که با ناصر ملک مطیعی و فردین انجام می‌دادم متوجه شدم هر دو با سواد هستند و به ویژه فردین بچه تئاتر سنگلج بود و بخوبی با شرایط آن زمان تئاتر و سیاه بازان و حتی عبدالحسین نوشین به عنوان پدر تئاتر روشنفکرانه ایران آشنا بود.


بازیگر فیلم «پاداش سکوت» با اشاره به محبوبیت چهره‌هایی همچون ملک مطیعی و فردین گفت: آنها برای ماندن در سینما تلاش کرده و به کار خود بسیار علاقه‌مند بودند ضمن اینکه در عین ستاره بودن، بازیگر هم بودند.


وی خاطرنشان کرد: ناصر ملک مطیعی تنها بازیگر قبل از انقلاب است که در عین ستاره بودن، نقش منفی یا نقش کوچک هم بازی کرده و این نشانگر آگاهی اوست در حالی که کمتر ستاره‌ای است که چنین دل و جراتی داشته باشد.


کیانیان درباره‌ی کتاب دیگرش، «بازیگری در قاب» گفت: گاهی فیلمبرداران یا تدوینگران، تذکراتی به من می دادند و من متوجه شدم به عنوان کسی که در سینما کار می‌کنم هنوز مسایل بسیاری را درباره‌ی آن نمی‌دانم. به همین دلیل تصمیم گرفتم گفت‌وگوهایی را با تدوینگران و فیلمبرداران انجام دهم که در حین انجام آنها رمزهایی برایم آشکار شد.


وی متذکر شد: گاهی بازیگران طوری مقابل دوربین بازی می‌کنند که کار را برای تدوینگر مشکل می‌کند به همین دلیل قرار شد گفت‌وگوها انجام و در مجله «فیلم» منتشر شوند و بعد از انتشار آنها در «فیلم»، ‌تصمیم گرفتم آنها را در یک کتاب چاپ کنم بعد از انتشار این


گفت‌وگوها در «فیلم» از طریق دانشگاه یوته بوری سوئد برای برگزاری یک کارگاه آموزشی دعوت شدم.


کیانیان در پاسخ به پرسشی مبنی بر تفاوت نقش‌هایش گفت: این تنوع به پیشینه‌ی تئاتری‌ام برمی‌گردد، چون بازیگران تئاتر در نقش‌های بسیار متفاوتی بازی می‌کنند و در سینماست که معمولا نقش‌ها تکرار می‌شود.


کیانیان که کتاب «بازیگری در قالب» را به فرمان آرا تقدیم کرده است از اقدام بابک محمدی در معرفی اغلب کتابهایش قدردانی کرد.


وی همچنین از اینکه کتاب «ناصر و فردین» بعد از درگذشت محمدعلی فردین منتشر شده است، اظهار تاسف کرد.


به گزارش ایسنا،‌ کیومرث پوراحمد کارگردان سینما نیز دیگر سخنران این مراسم بود که در این جلسه گفت: اگر فردین نبود، ما به سینما علاقه‌مند نمی‌شدیم و سینما هم رونق و تداوم پیدا نمی‌کرد.


بهرام دهقان، تدوینگر نیز گفت: جای خوشحالی است که برای معرفی یک کتاب سینمایی چنین مجالسی برگزار می‌شود، به ویژه اینکه تعداد کتابهای سینمایی بسیار کم و تیراژ آنها بسیار کمتر است.


وی اظهار امیدواری کرد: چاپ کتابهای سینمایی توسعه پیدا کند و از این رهگذر سینما جدی‌تر تلقی شود.


محمود کلاری ‌فیلمبردار سینما و یکی از کسانی که کیانیان در کتاب خود با او گفت و گو کرده است، گفت:‌زمانی که این گفت و گو انجام شد، نمی دانستم روزی آن قدر مهم می‌شود که در یک کتاب منتشر شود که اگر می‌دانستم حتما با دقت بیشتری صحبت می‌کردم.


در این نشست بابک محمدی یکی از برگزار کنندگان این مراسم ضمن تشریح ویژگی دو کتاب کیانیان گفت: باعث خرسندی است که بازیگران ما به سمت و سویی رفته‌اند که دانش اندوزی و پژوهش را درباره‌ی شغل خود انجام دهند، چون دیگر در سراسر دنیا، صرف زیبا بودن برای یک بازیگر کافی نیست.


به اعتقاد وی آنچه کیانیان در کتاب «بازیگری در قاب» مطرح کرده مبحث بسیار جدیدی است و نشانگر اهمیتی است که این بازیگر برای حرفه‌ی خود قایل است.


خیمه دوز نیز که از جمله میهمانان حاضر در این مراسم بود به مفاهیم فلسفی مطرح شده در کتاب کیانیان اشاره کرد و گفت: رویکرد کتاب‌ «ناصر و فردین» به سینما کاملا متدیک و تحلیلی است زیرا این دو بازیگر نماد سینمای عامه پسند پیش از انقلاب هستند که همراه با بهروز وثوقی و مسعود کیمیایی، چهره‌های شناخته‌ شده‌ی این سینما را تشکیل می‌دادند.


وی ادامه داد: تجربیات متراکم سینمای عامه پسند آن سال‌ها به شکل اصولی به سینمای بعد از انقلاب منتقل شد و لطمات فراوانی به سینما و به ویژه بازیگری وارد شد.


وی با بیان ویژگی‌های سینمای عامه پسند گفت: این سینما وابسته به ساختاری است که تولید انبوه می‌کند و بر قوه‌ی خیال مخاطبان تکیه می‌کند اما متاسفانه مرز بین هنرعامه پسند و مبتذل برداشته شده‌است.


وی با اشاره به مقدمه کتاب «ناصر و فردین» گفت: خیال مردم همچون تیغ دولبه است به گونه‌ای که ناصر و فردین رمز ماندگاری و درعین حال تکراری شدن نقش‌های خود را ناشی از تکیه بر قوه خیال مردم دانسته‌اند.

















وی یاد آور کرد:‌کتاب «ناصر و فردین» ‌دفاعی بسیار خوب و انسانی از سینمای عامه پسند کرده، سینمایی که فردین، قطب امید بخش و کیمیایی، قطب اعتراض گونه آن است.


خیمه دوز در پایان گفت: کار سینمای عامه پسند، خلق یک جهان ممکن است که اجزای آن همان اجزای جهان بیرونی است اما روابط علی و معلولی میان آنها متفاوت است واین چنین است که فیلم تبدیل به رویدادی خاطره‌انگیز می‌شود.