سالار کمانگر از آینده یوتیوب می گوید

سالار کمانگر مدیر ۳۵ ساله ایرانی سالهاست به عنوان یکی از اعضای کلیدی گوگل مشغول به کار است. او که از سال ۲۰۱۰ در سمت مدیر ارشد یوتیوب (YouTube) یکی از زیر مجموعه های اصلی گوگل فعالیت می کند مهمان آخرین کنفرانس AllThingsD بود و از استراتژی های آینده یوتیوب می گوید.

همه این مقدمات به مناسبت این آمد که وب سایت “همه چیز دیجیتال” (All Things Digital) در سری جدید کنفرانس های خود که مریوط به رسانه های مالتی مدیا بود با سالار کمانگر در مورد استراتژی های آینده یوتیوب به صحبت نشسته بود. ویدیوی ۱۰ دقیقه ای که در ادامه مطلب در دسترس قرار داده شده مربوط به همین نشست است. سالار توضیح می دهد که هدف از دسته بندی و تعریف کانال های مختلف در یوتیوب چیست و این تعییر اساسی چگونه قرار است روی دنیای رسانه تاثیر گذار باشد. او می گوید که چگونه این تغییرات در یکپارچگی با تلویزیون گوگل (Google TV) می تواند این پروژه را به موفقیت برساند. روش های تبلیغاتی یوتیوب دیگر بحث مطرح شده در این صحبت است که چگونه تبلیغات انتخابی (به این معنی که بیننده می تواند انتخاب کند تبلیغ پخش بشود یا آنرا رد کند!) چگونه از ابتدا در یوتیوب موفق بوده و این روش چگونه ادامه پیدا خواهد کرد.

یکی از نکات جالبی که کمانگر در این نشست بیان کرد بحث افزایش بعدهای ویدیو با همکاری بیننده بود. او صحبت از بعد چهارم، پنجم و ششم می کند. سالار با بیان مثالی از یک بیننده که مشغول تماشای مسابقه ای به صورت سه بعدی است توضیح می دهد منظور از این بعدهای اضافه چیست. وقتی بیننده امکان انتخاب دوربین را در هر لحظه دارد بعد چهارم مطرح است. بعد پنجم به معنای ارتباط لحظه ای با دیگرانی است که در حال تماشای مسابقه اند (حتی اگر در استادیوم و از نزدیک در حال تماشای مسابقه هستند). و منظور او از بعد ششم نیز برخورداری از توان تعییر نتیجه مسابقه با حضور مجازی در صحنه است (همانطور که حاضرین در استادیوم امکان اثرگذاری غیر مستقیم در نتیجه را دارند).