سختی‌‌های تولید پروژه سفارشی

سختی‌‌های تولید پروژه سفارشی

سینما و تلویزیون > رادیو و تلویزیون – فهیمه پناه‌آذر:
جواد ارشاد، کارگردان و فیلمنامه‌نویسی است که در دهه‌‌های ۷۰ و ۸۰ با فیلم‌‌های «ماه‌پیشونی»، «زیر سایه کنار» و «راز پرواز» فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز نمود و سال‌هاست فعالیت خود را در عرصه سریال‌سازی متمرکز کرده است.

او این روزها مجموعه «دوردست‌‌ها» را با بازی دانیال حکیمی، فاطمه گودرزی، هومن برق‌نورد و… روی آنتن شبکه یک دارد؛ سریالی که از شهریور سال گذشته کلید خورد و پس از حدود ۶‌ماه آماده پخش شد. ارشاد آخرین بار تابستان ۹۲ با مجموعه «ستاره حیات» در تلویزیون حضور داشت.

  • چطور شد که پس از ساختن سریالی درباره اورژانس، سراغ دوردست‌‌ها رفتید؟

بعد از موفقیت نسبی ستاره حیات در سال ۹۲، قصد داشتم آن را ادامه بدهم و درباره ماجراهای اورژانس مجموعه‌ای پر و پیمان‌تر بسازم اما به‌خاطر تغییر و تحولاتی که رخ داد، کار ادامه نیافت. من البته همچنان به‌کار در حوزه سلامت علاقه‌مند بودم تا اینکه بحث تولید و مصرف پیش آمد. فرهنگسازی در عرصه تولید، تولید کالاهای باکیفیت ایرانی و ترغیب مردم به مصرف محصولات ایرانی موضوعی است که تمام اقشار جامعه با آن درگیرند.

  • به همین دلیل بود که سراغ سازمان ملی استاندارد رفتید؟

یکی از دلایل مراجعه به این سازمان طرحی بود که داشتم اما دلیل دیگرم یافتن حامی مالی بود. در حال حاضر تلویزیون به لحاظ بودجه وضعیت خوبی ندارد و طرح‌های بدون حامی مالی را قبول نمی‌کند. به همین دلیل گفتم شاید سازمان استاندارد بتواند به من کمک کند و با توجه به طرحی که داشتم، حمایت از تولید سریال را پذیرفت.

  • همکاری سازمان ملی استاندارد به‌عنوان حامی در طول تولید چگونه بود؟

ببینید! هر سازمان و نهادی با توجه به فعالیت و مسئولیتی که دارد، به نوعی می‌خواهد در قالب انجام کارهای فرهنگی کارش را هم معرفی کند. در واقع کار فرهنگی به معنی هدر رفتن بودجه و هزینه نیست. سازمان ملی استاندارد هم بر همین بنیاد پیشنهاد همکاری را پذیرفت. شوربختانه این روزها بیشترین توجه سازمان‌‌ها به برگزاری جشنواره و همایش و چاپ پوستر است و فیلمسازی به ندرت اتفاق می‌افتد. البته این نوع کار‌کردن برای فیلمسازان هم سخت است، چراکه هم باید به سفارش‌دهنده متعهد باشند و هم داستانی جذاب و پرکشش عرضه کنند. تعامل باید دوسویه و تولید یک اثر تصویری بسیار هنرمندانه باشد تا بحث سفارشی بودن به کیفیت لطمه نزند.

  • در طول نگارش فیلمنامه و تولید به مشکل برنخوردید؟

در روند نوشته‌شدن فیلمنامه جلسه‌های متعدد داشتیم و از وقتی طرح را بردیم تا زمان کلیدخوردن پروژه نزدیک به یک سال و نیم طول کشید. خوشبختانه با افراد مطلع در ارتباط بودیم و اگر هم مشکلی پیش می‌آمد، در جلسات مشترک آن را حل می‌کردیم.
یکی از نکات جالب توجه در دوردست‌‌ها، انتخاب بازیگران است که به‌نظر یکدست نیست.

در انتخاب بازیگر به لحاظ بودجه محدودیت داشتیم. گرچه سعی کردیم همه بازیگران باسابقه باشند و به‌نظرم یک قصه با بازیگران توانا، با قدرت روایت می‌شود. با این حال، بازیگران اصلی همه کاربلد و توانا هستند و برای نقش‌های دیگر هم با فراخوان، از بازیگران مستعد استفاده کردیم.

  • چرا پخش سریال به تعویق افتاد؟

ابتدا قرار بود دوردست‌‌ها در ۱۳قسمت تولید و پخش شود اما با توجه به موضوعی که داشت، احساس کردیم سریال کشش لازم را دارد. نگارش فیلمنامه را ادامه دادیم و سریال به ۳۶قسمت افزایش یافت.

  • ارشاد به‌دنبال «مراد»

جواد ارشاد که مدت‌هاست روی صندلی کارگردانی فیلم سینمایی ننشسته، تصمیم دارد با پایان نگارش فیلمنامه «مراد» دوباره به این عرصه بازگردد. او مراد را یک اتفاق خوب در حوزه فیلمنامه‌نویسی سینمای ایران می‌داند و با توجه به تجربه خوب «دوردست‌‌ها»، این روزها دنبال سرمایه‌گذار است تا با فراهم شدن شرایط، در نخستین فرصت ممکن تولید پروژه سینمایی مراد را در کویرهای اطراف بم آغاز کند.