سیدحسن خمینی: متحجران دیروز امروز معیار شناسایی حق و باطل شده‌ و دیگران را به محاکمه می‌‌کشانند

سیاست > احزاب و شخصیت‌‌ها – ایسنا نوشت: یادگار امام (ره) گفت:رهبران انقلاب متحجر نبودند؛ چون متحجرین پیش از انقلاب مبارزه را حرام می‌‌دانستند، اما امروز برخی از آن‌ها سردمدار اندیشه‌ای شده‌ و دیگران را به محاکمه می‌‌کشانند.

حجت الاسلام سیدحسن خمینی صبح امروز طی سخنانی در همایش بین‌المللی «گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی (ره) و جهان معاصر» که در مرکز همایش‌‌های بین‌المللی کتابخانه ملی برگزارشد با بیان اینکه جامعه اسلامی امروز درگیر یکی از سخت‌ترین دوران‌‌های تاریخی خود شده است، اظهار نمود: آیندگان از این مقطع به عنوان یکی از دوران‌‌های تلخ جهان اسلام یاد خواهند نمود و هسته مرکزی جهان اسلام امروز درگیر یک فاجعه است. هر چند که در تاریخ اسلام مشابه چنین ایامی پیش از این نیز وجود داشته است. اینگونه که امروز مسلمانان به هم مشغول شده‌اند را در هیچ دوره از تاریخ اسلام سراغ نداریم.

یادگار امام (ره) با بیان اینکه فجایعی که امروز در سوریه،‌ عراق و یمن رخ می‌‌دهد، ممکن است به سایر نقاط جهان اسلام نیز برسد، اظهار نمود: امروز اخباری که از جنگ‌‌های مسلمانان منتشر می‌‌شود همگی حاکی از کشتار مسلمانان به دست خودشان است. امروز ما هیچ اخباری از نزاع مسلمانان با رژیم صهیونیستی نمی‌شنویم بلکه آن‌چه از اخبار جنگ‌‌های مسلمانان شنیده می‌‌شود همگی حاکی از کشتار مسلمانان از سوی خودشان است.

وی ادامه داد: امروز محتاج این هستیم که گفتمانی مورد اتفاق اندیشمندان جهان اسلام شکل دهیم که برای جامعه اسلامی وفاق به ارمغان بیاورد و آن را به یک وحدت درونی برساند که گفتمان امام (ره) و انقلاب اسلامی این امکان را دارد که به عنوان گفتمان غالب و اندیشه ناجی در جهان اسلام پذیرفته شود.

سیدحسن خمینی با طرح این پرسش که ارکان گفتمان امام خمینی (ره) چیست، ادامه داد: اولین رکن این گفتمان بازگشت به ارزش‌‌های دینی و اسلامی است. بدین معنا که این گفتمان سکولار نبوده و حتماً حاکمیت دین را در جامعه لازم می‌‌داند.

یادگار امام (ره) دومین رکن این گفتمان را توجه به رأی مردم دانست و گفت: اگر رأی اکثریت مردم مورد قبول قرار گیرد و ملاک اطاعت باشد نه حقیقت، جوامع اسلامی حاکمیت خود را بر مبنای آن‌چه مردم انتخاب می‌‌کنند، پی‌ریزی خواهند نمود و در آن صورت است که دیگر هر کسی در یک جامعه اسلامی تفنگ به دست نمی‌گیرد و احساس مسئولیت نمی‌کند.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره)، ادامه داد: اگر در همه کشورهای اسلامی مردم‌سالاری دینی روح حاکم بر جوامع‌شان باشد آنگاه امکان یک رقابت سالم در جامعه اسلامی وجود دارد و همه تلاش می‌‌کنند قول خود را به گوش مردم برسانند و آن‌ها را به سوی خود جلب کنند.

یادگار امام (ره) سومین رکن گفتمان سیاسی امام (ره) را نفی تحجر دانست و گفت: ما تردیدی نداریم که آن‌چه پیامبر (ص)‌ گفته است حکم خداست اما تردید هم نداریم که همان خداوند عقل را هم در اختیار ما قرار داده است و نفی تحجر یکی از پایه‌‌های اصلی تفکر امام (ره) است. حکم امام (ره) درباره موسیقی، شطرنج و حضور زنان در جامعه و ورزش و تحصیلات بانوان در روزگار ایشان بسیار سدشکن بوده است.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران نه خودش و نه رهبرانش هیچ کدام متحجر نبوده‌اند و متحجرین نیز پیش از انقلاب اهل مبارزه نبوده و آن را حرام می‌‌دانستند و نهایتاً با مبارزه مخالفت نمی‌کردند، اما اینکه بعد از پیروزی به انقلاب پیوستند بحث دیگری است.

سیدحسن خمینی تأکید نمود: امروز عده‌ای از متحجران، سردمداران اندیشه‌ای شده‌اند و دیگران را به محاکمه می‌‌کشانند و معیار تشخیص حق از باطل شده‌اند.

یادگار امام (ره) با تأکید بر اینکه امام خمینی (ره) در هیچ دوره‌ای ترور و بمب‌گذاری را تأیید نکرده بودند، اظهار نمود: امام (ره) در برخی موارد با جریاناتی که به اسم اسلام ترور می‌‌کردند واکنش نشان دادند و فرمودند که این ترورها ربطی به مبارزه ما ندارد و در واقع امام (ره) جز حرکت‌هایی که از راه مردم انجام می‌‌شد را نمی‌پذیرفتند. صدور انقلاب،‌ صدور فکر بود نه تفنگ و صدور فکر از هر نوع تأثیرگذاری و صدور دیگری دقیق‌تر، درست‌تر و مناسب‌تر است.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران را بعضی‌‌ها انقلاب «کاسِت» می‌‌نامند، اظهار نمود: برخی از خارجی‌‌ها انقلاب اسلامی ایران را انقلاب نوار کاست می‌‌دانند؛ چرا که نوارهای سخنرانی امام (ره) بود که بر مردم تأثیر می‌‌گذاشت و آن‌ها را به صحنه می‌‌آورد.

سیدحسین خمینی با تأکید بر اینکه ما امروز به یک گفتمان سیاسی نیاز داریم که برای جهان شیعه و جامعه اسلامی و انسانیت کاربرد داشته باشد، اظهار نمود: ما امروز به یک گفتمان سیاسی نیاز داریم که برای جامعه شیعی برآمده از روح فقه شیعه باشد و البته برای جامعه اسلامی نیز نیازمند گفتمانی وسیع‌تر از شیعه هستیم که باید آن را بازشناسی کنیم و در ضمن برای جامعه انسانی نیز باید یک گفتمان جامع را پی‌ریزی کنیم.

وی در تشریح هدف این گفتمان اظهار نمود: هدف این گفتمان باید تعالی جامعه باشد و هر گفتمانی که به سقوط اخلاق و انسانیت بیانجامد گفتمان دینی نیست و اگر اندیشه‌ای برای اخلاقی زیستن راهکاری ندارد، نمی‌تواند اندیشه‌ای دینی شناخته شود.