شخصیت سال ۲۰۱۰ جهان به زبان مجله تایم

“برای مرتبط کردن بیش از نیم میلیارد نفر و تصویر ارتباطات اجتماعی میان آنها، برای خلق سیستمی جدید به منظور تبادل اطلاعات و تغییر نحوه زندگی ما، مارک الیوت زوکربرگ شخصیت برگزیده سال ۲۰۱۰ مجله تایم انتخاب شد.” (مجله تایم)

در بعد از ظهر ۱۶ نوامبر سال ۲۰۱۰، مارک زوکربرگ در حال مدیریت جلسه ای در آکواریوم بود، آکواریوم یکی از اتاق های کنفرانس فیسبوک است و نام آن برگرفته از این است که این اتاق در یک فضای کاری بزرگ به نحوی قرار دارد که در سه طرف خود دارای دیوارهای شیشه ای است و بنابراین همه می توانند داخل آن را ببینند. اتاق های کنفرانس در فیسبوک مسئله قابل توجهی محسوب می شوند چرا که تنها محل هایی هستند که هیچ کس در آنها هیچگونه حوزه شخصی ندارد. همین حداقل حوزه شخصی آکواریوم خود غنیمتی است چرا که دیگر فضاها کاملا باز هستند: بدون هیچ پارتیشن بندی، بدون دفاتر کاری، خالی از دیوارها، فقط جنگلی است از اسباب و اثاثیه کاری! حتی شریل سندبرگ (Shryl Sandberg) مدیر ارشد فرایندها (COO) و مارک زوکربرگ، موسس و مدیر ارشد کمپانی (CEO) هم اتاق کار ندارند.

 

تیم در حال رفتن به مجلس شامی بود که به مناسبت سرویس ارتقایافته پیغام گذاری فیسبوک که روز قبل از آن ارائه شده بود، برگزار می شد. زوکربرگ جلسه را با انرژی ادامه می داد، هیچ نوشته و تخته سیاهی در کار نبود و فقط با حرکات دست داشت توضیحات را ارائه می کرد. او در این کار از اندرو بوزورث (Andrew Bozworth) مدیر مهندسی که پروژه را هدایت می کرد، کمک می گرفت (بوزورث وقتی زوکربرگ در هاروارد بود استاد راهنمای درس هوش مصنوعی او بود، او می گوید مدیر آینده اش یعنی زوکربرگ آنموقع عملکرد خوبی نداشته است. در هر صورت اگر کمی انصاف به خرج دهیم، زوکربرگ فیسبوک راخلق کرده است!). جدا از خبرنگاری که گوشه اتاق نشسته است هیچکس بالای ۳۰ سال نیست، و غیر از مدیر روابط عمومی آن خبرنگار هیچ خانمی در اتاق حضور ندارد.

تقریبا هفت سال پیش در فوریه ۲۰۰۴ وقتی زوکربرگ ۱۹ ساله، دانشجوی سال دوم دانشگاه هاروارد بود، در اتاق خوابگاهش یک سرویس اینترنتی را راه اندازی کرد. این سرویس Thefacebook.com نام داشت و اینگونه تعریف شده بود: “فهرستی آنلاین که افراد مختلف را در دانشگاه ها از طریق شبکه اجتماعی به هم متصل می کند!”. امسال سرویس فیسبوک (البته بدون حرف the) عضو ۵۵۰ میلیونیوم خود را ثبت کرد. در این کره خاکی از هر ۱۲ نفر یک نفر عضو فیسبوک است. آنها به ۷۵ زبان مختلف صحبت می کنند و مجموعا ماهیانه ۷۰۰ میلیارد دقیقه از وقت خود را در این سایت می گذرانند. تعداد اعضای این سایت همچنان با سرعت ۷۰۰ هزار نفر در روز در حال افزایش است.

حالا چه اتفاقی افتاده است؟ در کمتر از هفت سال زوکربرگ یک دوازدهم کل انسانیت را به هم وصل کرده است، یعنی یک موجودیت اجتماعی درست کرده که دو برابر جمعیت ایالات متحده است. اگر فیسبوک یک کشور بود بعد از چین و هند در رده سوم بزرگترین کشورها قرار می گرفت. این پدیده در ابتدا مثل یک بازی برای وقت تلف کردن شروع شد اما حالا به چیزی واقعی تبدیل شده است، چیزی که در ابعاد نژادهای روی کره زمین، نحوه ارتباط افراد به یکدیگر را تغییر داده است. حالا ما زندگی اجتماعی خود را از طریق شبکه ای سودآور می گذرانیم که حداقل روی کاغذ زوکربرگ را به یک میلیاردر تبدیل کرده است.

 

فیسبوک با بافت اجتماعی آمریکا ممزوج شده است، و نه فقط آمریکا بلکه کل زندگی بشری. تقریبا نیمی از آمریکایی ها عضو فیسبوک هستند، اما با این حال ۷۰ درصد اعضای فیسبوک در خارج از آمریکا قرار دارند. این یک واقعیت ماندگار در جامعه جهانی ماست. ما وارد عصر فیسبوک شده ایم، و زوکربرگ مردی است که این ها را برای ما آورده است.

زوکربرگ از آخرین نسلی است که زندگی قبل از اینترنت را به خاطر دارد. او در سال ۱۹۸۴ به دنیا آمد و در نیویورک بزرگ شد. او که فرزند یک دندانپزشک است سه خواهر دارد که بزرگترینشان هم اکنون مدیر بخش بازاریابی مصرف کنندگان و تجربیات خوب اجتماعی است. یک خانواده پشتیبان چنین فرزندان با اعتماد به نفسی را تربیت کرده است. مارک جوان به گفته پدرش همواره ” در دنبال کردن آرزوهایش راسخ و بسیار فعال” بوده است. پدرش می گوید:

“در مورد بعضی از بچه ها، سوال هایشان را با یک بله یا خیر ساده می توان پاسخ داد. برای مارک، اگر در مورد چیزی سوال می پرسید، یک بله به تنهایی می توانست کافی باشد، اما پاسخ نه چیزهای بسیار بیشتری را می طلبید. اگر می خواستید به او نه بگویید بهتر بود خودتان را برای یک بحث و جدل قوی آماده می کردید، بحثی که پشت آن واقعیت ها، تجربیات، منطق، و دلایل قرار داشتند. ما تصور می کردیم او روزی وکیلی می شود که در پرونده کاریش نزدیک به ۱۰۰ درصد موفقیت در توجیه هیات منصفه را ثبت خواهد کرد.”