فرق مو و صورت چیه که مو باید پوشونده بشه ولی صورت نه؟

سوال: فرق مو و صورت چیه که مو باید پوشونده بشه ولی صورت نه؟ اتفاقاً جذابیت صورت که بیشتره تا موی زن. چرا اسلام حرفی از پوشاندن صورت نزده؟

 
لازم است برای پاسخ شما به مطالب زیر توجه فرمائید:
۱- آن چه مسلم است این که حجاب زن و یا به تعبیر صحیح تر پوشش آن با هدف حفظ پیوند خانوادگی و استحکام روابط زن و شوهر، استواری اجتماع و اخلاق عمومی و مهمتر از همه ارزش و حرمت نهادن به شخصیت زن، مورد تاکید اسلام قرار گرفته است.
۲- این حجاب که در واقع مصونیت و سلامت است نه محدودیت (تعبیر زیبای شهید مطهری) با همه اهمیتی که از نظر دینی دارد ولی در عین حال نباید به گونه ای باشد که سبب گرفتاری و یا مانع فعالیت صحیح زن شود. علت واجب نبودن پوشش دست و صورت (وجه و کفین) به خاطر جلوگیری از بروز سختی و دشواری برای زن بوده است.(۱)
۳- این که در سوال آمده که چشم و صورت و … بیش از موی سر محرک است، اما چرا در یکی (موی سر) پوشش واجب است و در دیگری (دست و صورت) واجب نیست، پاسخ آن است که اولا زحمت و سختی که پوشش صورت و دست برای زن ایجاد می کند، در پوشش موی سر نیست؛ ثانیا صورت و دست زن در حالی که ساده و عادی و طبیعی بوده و با هیچ آرایشی همراه نباشد معمولا جلب توجه نمی کند و تنها در این صورت است که شرع مقدس پوشش آن را واجب نکرده است. اما اگر زنی بخواهد با دست و صورت آرایش شده در محیطی عمومی ظاهر شود، حتما باید صورت خود را بپوشاند.
۴- ضمن اینکه این تجربه زنان را هم می توان بیان کرد که باپوشیده نبودن مو، پوشاندن سایر قسمتهای بدن مثل گردن و … مشکل خواهد بود و حال آنکه در صورت باز بودن صورت می توان به راحتی سایر قسمتهای بدن را پوشاند، لذا پوشاندن موی سر به جهت رعایت پوشش کامل است .
۵- بشر از نخستین دوران آفرینش، موی زن را یکی از موثرترین عامل هیجان عشقی خود دانسته است و این مسئله به صورت واضح در اشعار و داستان های آن دوران اعیان می باشد، حال اگر چنین است که صورت دلربایی بیشتر دارد، اما این مسئله نمی تواند جایگاه مو در هیجانات آنان را کتمان کندو نادیده بگیرد.
در طول تاریخ مو یکی ازپیچیده ترین سمبل های جنسی بشری بوده آنقدر که موریس در کتاب انسان برهنه می گوید: این رویش موست که رویش اولین احساسات جنسی را و فراتر رفتن از مرحله کودکی و پا گذاشتن به مرحله بلوغ جنسی را نشان می دهد.
ودیگر اینکه از جهت علمی ثابت شده مو در فاصله ی معینی رایحه ای خاص از خود می پراکند، گو اینکه عامل اصلی این رایحه « هورمونها » هستند و در حیوانات همین رایحه منتشر شده از موست که گاهی آنها را در جفت یابی کمک و بوصال معشوقه میرساند اما در انسان هم دلائل زیاد در دست است که این رایحه وجود دارد و دارای نقش حساسی در روابط جنسی است.
جوامعی هستند که زن را مجبور می کنند بعد از ازدواج برای اینکه جاذبه جنسی اش برای بیگانگان کمتر گردد موهایش را از ته بزند از جمله در پاره ای از فرقه های متعصب کلیمی نیز تراشیدن موی سر زن بهمین علت شایع و این زنان بعد از ازدواج از کلاه گیس استفاده می کنند از طرف دیگر در برخی جوامع اروپای شرقی و آسیا پوشیدگی موی سر در ملاء عام و چه در مجالس مذهبی برای زنان شوهر دار امری الزامی است. در آفریقا و پاره ای از نقاط آمریکای جنوبی تراشیدن مو برای ازدواج خود یک سنت مذهبی است. در ضمن متذکر می شویم که در قدیم آنقدر به تاثیر جنسی مو اعتقاد داشتند که تراشیدن موی سر را یکنوع تنبیه شدید برای زنان قرار داده بودند و دلائل تاریخی سابقه ، این امور را تا جنگ جهانی دوم هم می رساند.
و…
در پایان این مطلب را یادآور می شویم که واجب نبودن پوشش قرص صورت و دست (از مچ تا سر انگشتان) بدین معنا نیست که زن می تواند صورت خود را به دیگران بنمایاند و یا مرد غیر محرم مجاز به نگاه آن باشد. از این رو همانگونه که در توضیح المسائل مراجع تقلید آمده است، نگاه کردن زن و مرد نامحرم به صورت یکدیگر با قصد لذت حرام و گناه است ولی نگاه معمولی و بدون دقت مانعی ندارد. (ر.ک: رساله مرجع تقلید خود، بحث نگاه کردن)
خلاصه اینکه اصل دستور پوشش به عنوان یک راهکار مصونیت بخشی و نه محدودیت زائی، نباید به گونه ای طرح شود که به انزوای زنان و رکود فعالیت اجتماعی آنان منجر گردد. پوشش به عنوان مانعی در برابر زیاده طلبی ها و ابتذال اخلاقی قرار داده است و این مصونیت بخشی گرچه طبیعتا محدودیت زاست اما باید تا آنچا که ممکن است این دو هدف را (مصونیت بخشی و حضور زنان در عرصه فعالیت های اجتماعی) با هم جمع کرد.
از این رو مواضعی از بدن به عنوان قاعده اولیه از حکم پوشش استثنا شده است گرچه در صورتی که در همین مواضع نیز اگر خوف ریبه باشد و یا به قصد تحریک کنندگی آرایش شود و … مشمول حکم پوشش است.

پی نوشت :
۱.مسئله حجاب، شهید مطهری، ص۲۰۹
پاسخگو:کارگر ابوالقاسم