فلسفه تعدد زوجات پیامبر(ص) و ائمه(ع) چیست؟








جواب :  


  اولاً، تعدد زوجات در آن زمان امرى بسیار عادى و متعارف و مطابق فرهنگ آن روز بوده و مربوط به همه جامعه بوده و عکس آن امرى غیرمتعارف به حساب مى‏آمده، امروزه در عربستان همان فرهنگ رایج است و ایجاد هیچ مشکلى نیز نمى‏نماید. در مسأله تعدد زوجات فلسفه‏هاى متعددى وجود دارد که در ذیل به برخى از آنها اشاره مى‏شود و تحقیق بیشتر را با معرفى منابعى به خودتان مى‏گذاریم: فلسفه تعدد زوجات: مسأله تعدد زوجات یکى از احکام بسیار بااهمیت و ارزشمند از نظر اجتماعى و نظام خانوادگى دراسلام است. درقرون پیشین مستشرقین و اسلام‏شناسان غربى این مسأله را براسلام خرده مى‏گرفتند. اما تحقیقات اخیر و واقعیات و رخدادهاى اجتماعى قرن ما اهمیت این حکم را به آنان ثابت کرد به طورى که اندیشمندانى چون برناردشاو جان دیون پورت گوستاد لوبون و … در این رابطه از در تحسین آمدند و به حکمت آن گواهى دادند. زیرا: ۱ آمارهاى موجود درسطح جهان نشان مى‏دهد میزان تولد دختر غالبا بیش از پسر مى‏باشد. بنابراین تکیه بر «تک زنى» باعث مى‏شود همواره تعدادى از زنان تا آخر عمر از نعمت ازدواج محروم بمانند و درتجرد و عزوبت به سربرند واین ظلمى‏فاحش درحق آنان است ۲ در طول تاریخ همواره براثر حوادث و کوارث اجتماعى – مانند جنگ‏ها – تعداد بیشمارى از مردان تلف مى‏شوند و همسران آنان بى‏سرپرست مى‏گردند. طبیعى است که غالب مردان جوان حاضر به ازدواج با چنین کسانى براى اولین بار نیستند. بنابراین اگر از نظر قانون و نظام اجتماعى اینان نتوانند به عنوان همسر دوم گزینش شوند همواره بدون شوهر خواهند ماند و این نیز ظلم برآنان است و تنها راه‏حل آن جواز چندزنى باقیود و شرایط خاص است. جالب است بدانید که پس از جنگ جهانى دوم در آلمان چند هزار بیوه زن که سرپرستان خود را در جنگ از دست داده بودند به تظاهرات پرداخته و از کلیسا درخواست کردند که چند همسرى را مجاز گرداند. ولى کلیسا در برابر این خواست سرسختى نشان داد و همین باعث شد که پس از آن فساد و بزهکارى در آلمان به شدت رواج یابد. ۳ بلوغ جسمى و جنسى دختران معمولا چندین سال پیش از پسران است و درطول زمان همراه با رشد جمعیت بشرى باعث مى‏شود که در جامعه تک همسرگرا همواره انبوه کثیرى از زنان که آمادگى و علایق جنسى دارند در برابر مردانى فاقد شعور و درک جنسى قرارداشته و تمایلات جنسى آنان به نحو مشروع ارضا نگردد. ۴ از نظر روان شناسى تفاوتى اساسى بین ساختار روانى و گرایش‏ها و عواطف زن و مرد وجود دارد. روان‏شناسان معتقدند که زنان به طور طبیعى «تک شوهرگرا» مى‏باشند وفطرتا از تنوع همسر گریزانند و خواستار پناه یافتن زیر چتر حمایت عاطفى و عملى یک مرد مى‏باشند و تنوع گرایى در زنان نوعى بیمارى است. ولى مردان ذاتا تنوع گرا و «چند زن‏گرا» مى‏باشند و چنان که مى‏دانید احکام اسلام همه متناسب با نیازهاى واقعى و ویژگى‏ها و خصلت‏هاى ذاتى انسان‏ها وضع گردیده است.افزون برآن زنان در ایام معینى قابلیت تأمین جنسى مردان را ندارند. اکنون باید پرسید در برابر این حقایق چه باید کرد؟ در این جا سه راه وجود دارد: الف) همیشه تعدادى از زنان درمحرومیت کامل جنسى به سربرند. ب) راه و روابط نامشروع و کونیسم جنسى گشوده شود. ج) به‏طور مشروع و قانونمند باقیود و شرایطى عادلانه راه چند همسرى گشوده شود. کدام یک؟ دین مبین اسلام راه سوم که حکیمانه‏ترین و بهترین راه است را گشوده و اجازه چندزنى را تنها به مردانى مى‏دهد که توانایى کشیدن بارسنگین آن را به نحو عادلانه داشته باشند و دستورات اکیدى در این زمینه براى آنان وضع نموده است و این نه تنها به ضرر زنان نیست بلکه درواقع بیشتر براى تأمین مصالح و منافع آنان است. در این جا ممکن است سوءالى دیگر پدید آید و آن اینکه چرا چند شوهرى مجازنیست؟ جواب آن است که: (۱) چنان که گفتیم این خلاف طبیعت و روحیات زن مى‏باشد. (۲) بدین وسیله بهداشت و سلامت نسل به خطر مى‏افتد. (۳) شناخت انساب و تمیز آنها از بین خواهد رفت. براى آگاهى بیشتر در این زمینه ر . ک : ۱ «نظام حقوق زن در اسلام» شهید مطهرى ۲ «زن در آیینه جلال و جمال» آیه‏الله جوادى آملى ۳ «تفسیر المیزان» ج ۴ علامه طباطبایى در مسأله زنان پیغمبر عوامل متعددى در کار بوده که بررسى فلسفه هر یک از آنها، بحث مستقلى مى‏طلبد. برخى از آنان به خاطر مسلمان شدن، مورد بى‏مهرى و تذلّل از ناحیه قوم و قبیله و طلاق از سوى همسر خود قرار مى‏گرفتند. برخى مایل به ازدواج با هر کسى نبودند. هم چنین ازدواج با برخى از آنها، موجب نزدیکى پیامبر(ص) با قبیله او مى‏شده و مشکلاتى که آنان در راه رسالت آن حضرت ایجاد مى‏کردند مرتفع مى‏شد و … اما درباره شبهاتى که بعضى مطرح مى‏کنند باید گفت: الف) آن حضرت تا سن ۲۵ سالگى در جامعه‏اى پر از مفاسد هیچ گونه ارتباط جنسى نداشته و در طهارت کامل زیسته است. ب) اولین ازدواج وى با خدیجه چهل ساله بوده و تا زمان حیات وى با هیچ کس دیگر ازدواج نکرده است. بنابراین ازدواج‏هاى متعدد ایشان همگام با عصر رسالت است و از زمانى آغاز مى‏شود که غریزه جنسى تدریجاً رو به کاهش مى‏رود. ج) شیوه‏هاى رفتار جنسى آن حضرت با همسران خود، به گونه‏اى است که کاملاً با شیوه انسان‏هاى شهوتران متفاوت بوده است؛ مثلاً عایشه که جوان‏ترین همسر پیامبر بوده، مى‏گوید: «هیچ گاه من عورت او را ندیدم و او مرا ندید». از طرف دیگر انسان‏هاى شهوت‏ران و تنوع طلب معمولاً از ازدواج‏هاى دائم شانه خالى مى‏کنند و به کامرانى‏هاى گذرا و آنى مى‏پردازند، در حالى که چنین چیزى در رفتار پیامبر(ص) هرگز مشاهده نشده است. شخصیت پیامبر(ص) و شیوه‏هاى رفتار جنسى و قراینى که در بالا ذکر شد، همه و همه نافى صدق این فرض مى‏باشد. روشنى این مسأله تا آن جا است که مستشرقین غربى قرن اخیر، از این که پیشینیان آنها پیامبر(ص) را به شهوترانى متهم مى‏نمودند، پوزش خواسته و خلاف آن را معتقد شدند و در همین راستا، کتاب‏هاى متعددى نگاشته شد؛ از جمله: «عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن» نگاشته: «جان دیون پورت» و… . براى آگاهى بیشتر در این رابطه بهتر است به کتاب‏هاى زیر مراجعه فرمایید : فروغ ابدیت ، ج ۱ ، ص ۱۵۸ و ج ۲ ، ص ۵۲۸،جعفر سبحانى زندگانى حضرت محمد ، صفحات ۴۷۳ به بعد،رسولى محلاتى همسران رسول خدا،عقیقى بخشایشى زنان پیامبر اسلام،عماد الدین حسین اصفهانى نساء النبى(ص) The Philosophy Of The Marriages Of The Holy Prophet Of Islam , W.O.F.I.S.P.O.Box 5022 Tehran . Iran اگر پیامبر(ص) و یا امامان(ع) با زنى ازدواج مى‏کردند گزینش آن با علم غیب نبود؛ چنان که حضرت نوح و حضرت لوط با زنانى ازدواج کردند که در زمره هلاک شدگان قرار گرفتند. بنابراین آینده‏اى که هنوز نیامده، مبناى انتخاب و گزینش همسر براى انبیا نبوده است.