کاهش سهمیه بنزین خودروهای شخصی

سهمیه بنزین خودروهای شخصی زیاد است و به همین دلیل پیشنهاد کاهش آن برای دور بعدی سهمیه‌بندی به ماهانه تا ۱۰۰لیتر داده شده است.

به گزارش ایسنا، محمدرضا نعمت‌زاده – مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی – با بیان این مطلب اظهار کرد: برنامه این است که متوسط مصرف بنزین روزانه کشور به حدود ۶۵میلیون لیتر برسد. به این منظور امیدواریم ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت به اصلاح سهمیه‌ها و کاهش سهمیه خودروهای شخصی توجه جدی کند.

به گفته او با توجه به نزدیکی فصل سرما لازم است که سهمیه سوخت خودروها به ۱۰۰لیتر قبلی و حتی کمتر بازگردد.

در ۱۲سال گذشته هیچ پالایشگاه جدیدی ساخته نشده است
او با اشاره به این که در ۱۲سال گذشته هیچ پالایشگاه جدیدی ساخته نشده است، افزود: به این ترتیب چندین سال است که بنزین و گازوئیل وارد کشور می‌شوند.

وی درباره تامین سوخت زمستانی، به کمبود گاز در سال گذشته و رفع آن مشکل از طریق تامین فرآورده‌های نفتی اشاره و یادآوری کرد: امسال نیز اگر زمستان سخت نباشد، مشکلی نخواهیم داشت، ولی اگر سرما خیلی زیاد باشد، اگر چه ازنظر تامین فرآورده‌ها مشکلی نداریم، ولی شاید از نظر حمل و نقل با مشکل روبه‌رو شویم.

دو برابر شدن واردات گازوییل در نیمه دوم امسال
او با بیان این که در ماه‌های اولیه سال تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها انجام شده و در نتیجه در نیمه دوم سال امکان تولید بیشتر فرآورده وجود دارد، توضیح داد: میانگین تولید گازوییل در پنج ماه گذشته روزانه ۸۶ میلیون لیتر و میانگین تولید بنزین ۴۳.۵ میلیون لیتر بوده است و پیش‌بینی می‌شود از آبان به بعد روزانه بین ۲۰ تا ۲۵میلیون لیتر گازوییل وارد کشور شود، درحالی که در۵ماه نخست امسال روزانه به طور متوسط ۱۰میلیون لیتر گازوئیل وارد کشور شده است.

فروش روزانه ۳میلیون لیتر بنزین آزاد
نعمت‌زاده با اشاره به این‌که اگر سهمیه‌بندی بنزین نبود، مصرف این فرآورده به بیش از ۹۰میلیون لیتر در روز می‌رسید، افزود: درحال حاضر روزانه بین ۷۰ تا ۷۲میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود و با توجه به این که روزانه ۳ هزار تا ۳۵۰۰ دستگاه خودرو شماره‌گذاری می‌شود، مصرف رو به رشد است. هم اکنون نیز روزانه حدود ۲.۵ تا ۲.۶ میلیون لیتر بنزین آزاد مصرف می‌شود که با احتساب بنزین خودروهای دولتی به حدود ۳میلیون لیتر می‌رسد.

او خاطرنشان کرد: درباره بنزین سوپر هنوز تصمیمی ابلاغ نشده و ما به منظور کاهش قیمت این نوع بنزین هیچ پیشنهاد جدیدی نداریم و دبیرخانه ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت در این باره تصمیم‌گیری می‌کند. همچنین در مورد کاهش سهمیه بنزین خودروهای دوگانه‌سوز تا زمان افزایش تعداد جایگاه‌های سی‌ان‌جی تا پایان سال برنامه‌ای ندادیم.

رو آوردن به پیمانکاران داخلی در ساخت پالایشگاه‌های جدید
معاون وزیر نفت، با بیان این که در ساخت پالایشگاه‌های جدید به پیمانکاران داخلی روی آورده‌ایم، اظهار کرد: این موضوع هم از سیاست‌های دولت است و همچنین دراین شرایط به دلیل مسائل بانکی و مالی، شرکت‌های خارجی برخی مواقع آماده حضور در پروژه‌های ما نمی‌شوند، زیرا بعضی اوقات تامین اقلام مورد نیاز و یا زمان سفارش تا تحویل یک کالا بسیار طولانی می‌شود.

امکان کم فروشی بنزین در جایگاه‌ها وجود ندارد
او با بیان این که امکان کم فروشی بنزین در جایگاه‌ها وجود ندارد، به ایسنا توضیح داد: هم ما مجاری عرضه را نظارت می‌کنیم و هم موسسه استاندارد. اگر چه در یک آمارگیری حدود یک چهارم دستگاه‌ها دقت کافی برای اندازه گیری را نداشتند، ولی گاهی نیز دراین مورد بزرگ‌نمایی شده است.

وی تصریح کرد: تبدیل تلمبه‌های یک نازله به دو نازله درحال انجام است، ولی با توجه به این که بیشتر جایگاه‌ها در دست بخش خصوصی است، نمی‌توانیم آن‌ها را به انجام این کار اجبار کنیم.

به گفته او لازم است ۲۰درصد مساحت جایگاه‌ها به فعالیت‌های تجاری سپرده شود تا برای سرمایه‌گذار بخش خصوصی صرفه اقتصادی داشته باشد، ولی برنامه داریم تا پایان سال آینده ۱۰۰ جایگاه به تعداد موجود اضافه کنیم که به این ترتیب تعداد جایگاه‌های تهران دو برابر می‌شود.

هنوز متمم بودجه واردات بنزین از دولت به مجلس نرفته است
نعمت‌زاده با بیان این که هنوز متمم بودجه واردات بنزین از دولت به مجلس نرفته است، افزود: اگر نرخ نفت مانند چهارماه گذشته ادامه پیدا کند تا پایان سال نیاز به هشت میلیارد دلار بودجه اضافی داریم، ولی اگر روند نزولی قیمت طی شود، حداقل به ۶ میلیارد دلار نیاز خواهیم داشت. درحال حاضر نیز وزارتخانه از محل منابع داخلی برای تامین سوخت استفاده می‌کند.

مذاکره با بانک مرکزی مبنی بر پرداخت الکترونیکی وجه بنزین
او در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر زمان پرداخت الکترونیکی وجه بنزین تصریح کرد: دراین رابطه با بانک مرکزی درحال مذاکره هستیم و لازم است که آن‌ها آمادگی‌شان را اعلام کنند.

برای واردات گازوئیل خودروهای سواری دیزلی آماده‌ایم
وی همچنین درباره زمان واردات گازوئیل خودروهای سواری دیزلی یادآوری کرد: طرح مربوطه را آماده کرده‌ایم و هرموقع ستاد حمل و نقل و سوخت کشور تاریخ مشخصی را آماده کند، پس از شش ماه واردات سوخت و تبدیل جایگاه‌ها عملیاتی می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی درباره ساخت پالایشگاه خارجی با اشاره به این که در مالزی انتخاب زمین قطعی و مهندسی آغاز شده است، افزود: مطالعات امکان سنجی و زیست محیطی انجام شده و مطالعات دریایی نیز در شرف انجام است. در اندونزی امیدواریم ظرف سه ماه آینده قرارداد طراحی و مهندسی را امضا کنیم. در سوریه نیز دو شرکت مشاور ایرانی مطالعات را آغاز کرده‌اند و در سریلانکا توسعه پالایشگاه و بهبود کیفیت آن در برنامه است، ولی سرمایه‌گذاری نداریم.

او که در یک نشست مطبوعاتی صحبت می‌کرد، درباره خصوصی‌سازی توضیح داد: برخلاف قانون موجود که باید ۷۰ درصد مبلغ فروش شرکت‌ها در اختیار شرکت مادر قرار گیرد، سازمان خصوصی سازی معتقد است که این مبلغ فقط باید ۳۰ درصد فروش باشد، ولی ما می خواهیم ابتدا این تفاهم انجام شود، زیرا برای توسعه سایر پالایشگاه‌ها اگر پول کافی در اختیار نداشته باشیم، همچون سال‌های گذشته طرح‌های توسعه‌ای نخواهیم داشت و از طرف دیگر اگر طرح‌های نیمه تمام معطل بماند، یک فاجعه است و بدتر از انجام نشدن طرح‌های توسعه‌ای خواهد بود.

پالایشگاه‌سازی در همه زمان‌ها ضروری بوده است
وی با تاکید براین که پالایشگاه‌سازی در همه زمان‌ها ضروری بوده است، افزود: پالایشگاه یک صنعت زیربنایی است و حتی در شرایطی که اقتصادی محسوب نمی‌شد، اثرات جنبی آن مانند اشتغال‌زایی ارزش بیشتری داشت.

او درباره خط لوله نکا- جاسک یادآوری کرد: مهندسی این طرح باید انجام شود که طبق قرارداد تا پایان مهر اسناد این طرح آماده و مناقصه انجام خواهد شد.

به گفته وی زمین پالایشگاه کاسپین انتخاب شده و کارهای بعدی آن درحال انجام است.