کشک بخورید تا دستگاه هاضمه‌تان ضدعفونی شود

یک کارشناس تغذیه گفت: کشک دربردارنده تمامی خواص شیر و حاوی کلسیم، چربی، نمک، پروتئین و بعضی از ویتامین‌های گروه ب است.


علیرضا ابوالفضلی در گفتگو با ایسنا،‌ اظهار کرد: میزان انرژی تولید شده با ۱۰۰ گرم کشک حدود ۱۰۵ تا ۱۲۰ کیلو کالری است و این مقدار می‌تواند به عنوان یکی از تامین‌کننده‌های انرژی مورد نیاز بدن در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود.


وی درخصوص خواص درمانی کشک تصریح کرد: کشک یکی از فرآورده‌هایی است که از قدیم به طور سنتی و از روی تجربه جزء برنامه غذایی مردم ما بوده است و به علت داشتن اسیدهای آلی، ضدعفونی کننده دستگاه هاضمه (معده، روده کوچک و روده بزرگ) است.

وی افزود: کشک به عنوان یک غذای نفاخ و هم‌آورنده و سفت‌کننده روده محسوب می‌شود؛ به همین علت برای هضم راحت آن از نعنای خشک استفاده می‌شود. علاوه بر آن، کلسیم بالا و فسفر موجود در کشک می‌تواند در پیشگیری از پوکی استخوان موثر باشد.

کشک برای کودکان کم‌وزن غذای مناسبی محسوب می‌شود. مصرف کشک برای بیماران دارای کلسترول بالا و همچنین فشار خون بالا توصیه نمی‌شود.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان ساخت: کشک به عنوان یک غذای مقوی، گرسنگی را کاهش داده و حجم کمی از معده را اشغال می‌کند. از کشک به عنوان یک افزودنی به غذاهایی مانند آش رشته، آش جو، کشک بادمجان و حلیم بادمجان یا به عنوان ماده اولیه در کله جوش استفاده می‌شود. کشک خشک می‌تواند به عنوان یک میان وعده پرانرژی مصرف شود که افراد چاق باید به این نکته توجه کنند.

وی توصیه کرد: با توجه به این که کشک یکی از غنی‌ترین منابع پروتئین حیوانی است؛ بنابراین محیط مناسبی برای رشد و ازدیاد میکروارگانیزم‌های مختلف است که اغلب سبب مسمومیت‌های شدید و حتی مرگ می‌شود.

این کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان یزد در پایان بر استفاده از کشک‌های بسته‌بندی (پاستوریزه) شده که دارای برچسب و مجوز بهداشتی هستند،  تاکید و توصیه کرد: نگهداری کشک در یخچال و اجتناب از مصرف کشک مایع  هنگام مصرف ضروری است. مصرف‌کنندگان باید این ماده غذایی را بجوشانند تا میکروارگانیزم‌های آن کاهش یابد.