مهران مدیری برای اولین بار از حضورش در جنگ سخن گفت

اصلا دوست ندارم بازی کنم






اصلا دوست ندارم بازی کنم
«مهران مدیری» با حضور در برنامه «مثلث شیشه‌ای» برای نخستین بار از حضور خود در عرصه دفاع مقدس سخن گفت.
مهران مدیری شب گذشته در برنامه «مثلث شیشه‌ای» حضور داشت و در این برنامه با «رضا رشید پور» مجری برنامه به گفت و گو نشست.
رشید پور مجری برنامه که مدیری را در شب سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر، در برنامه مثلث شیشه‌ای دعوت کرده بود در اواسط این برنامه دلیل این دعوت را در این روز آشکار کرد.
او با نشان دادن عکسی از مهران مدیری در جبهه از او درباره این عکس پرسید و مهران مدیری برای نخستین بار از حضور خود در عرصه دفاع مقدس سخن گفت.
او با معرفی افراد درون عکس گفت که این عکس متعلق به سال ۶۴ درشهر پاوه است در آن دوران هم می‌جنگیدیم و هم تئاتر اجرا می کردیم . این عکس متعلق به اتاقکی است که پس از تمرین در آن به سنگرها می رفتیم و بازی می‌کردیم.
او درباره مهم‌ترین ویژگی ایرانی‌ها و فضای ایران در دوران دفاع مقدس نیز گفت: مهم‌ترین ویژگی ایرانی‌ها عواطفی است که نسبت به یکدیگر دارند البته به شکل درست و به اندازه‌اش اما گاهی مبالغه‌ در این موضوع دردسر ساز است. تک تک بچه‌های جنگ عجیب بودند و بارها گفته شده است ولی آنچه که من از نزدیک دیده‌ام بسیار شگفت‌انگیز بودند به لحاظ باوری واقعی‌ای که از کاری که می‌کردند داشتند.
وی گفت: دستاوردهای بسیاری وجود دارد که همه را مدیون بچه‌های جنگ هستیم مخصوصا در مورد جانبازان و آزادگان البته دستاوردهایی هم هستند که به آنها نرسیدیم. من برنامه‌ای با عنوان «گفت و گوی انسانی» داشتم که نیمه کاره ماند و در آن با افراد زیادی صحبت کردم با جانباز، سارق مسلح، فرد اعدامی، زوج‌هایی که از یکدیگر جدا شدند و … در این میان با دو جانباز قطع نخاعی صحبت کردم که در این میان از همه برایم تلخ‌تر بود.
بنابر این گزارش، مهران مدیری با اشاره به مشکلات مربوط به کمبود زمان گفت: ما همیشه مشکل دقیقه ۹۰ را داریم که در یک دوره‌ای بیشتر بود. الان برنامه ریزی‌ها بیشتر شده ولی وسواس من هم بیشتر شده است و به همین دلیل باز هم به دقیقه ۹۰ می‌رسیم.
وی با بیان اینکه سریال «مرد هزار چهره» حرفه‌ای ترین کار من بود گفت: ما این سریال را تک دوربین ضبط کردیم و برایش دکوپاژ داشتیم. فیلم‌نامه نیز خوب و متن‌های دقیقی داشت. زمان کار با بازیگر را هم داشتیم و توانستیم به جزئیات بپردازیم که در کارهای قبلی این فرصت نبود. این کار دقیق‌تر و حرفه‌ای تر از سایر کارهایم به معنای یک اثر نمایشی بود البته برای این کار هم فیلمنامه کامل در اختیار نداشتم و این ضعف گروه نویسنده نیست. برای اینکه آنها هم با فضای آنچه که ساخته می‌شود جلو می‌روند و با آن خود را رتوش می‌کنند و فرصت آزمون و خطا وجود دارد.
وی ادامه داد: نویسندگان من در کار مرد هزار چهره سر صحنه می‌آمدند و مدام آنچه ضبط می‌شد می‌دیدند و اگر بر حسب اتفاق آنجا نبودند راش‌ها را به رژی می‌بردم تا ببینند. آنها به جزئیاتی در مورد شخصیت اصلی و سایرین می‌رسیدند و در متن تغییرات ایجاد می‌کردند تا جذاب‌تر شود.
وی در پاسخ به این سوال که علاقه دارد همیشه نقش‌های اصلی را خود بازی کند، اظهار داشت: اینکه من دوست دارم شخصیت اصلی باشم دقیقا برعکس است.من اصلا دوست ندارم بازی کنم. در کار پاورچین کمی حرفم را به کرسی نشاندم که کنارتر باشم و مکمل بودم. در شب‌های برره نیز سیامک انصاری نقطه اصلی بود و من یکی از اهالی برره بودم. در مرد هزار چهره چون کار حرفه‌ای تر بود و می‌خواستم روی کارگردانی متمرکز باشم اصلا دوست نداشتم خودم بازی کنم و برای این نقش به سیامک انصاری و امین حیایی و خیلی‌های دیگر فکر کردم. اما بچه‌های نویسنده گفتند اگر تو نباشی ما نمی‌نویسیم نه اینکه من بازیگر بزرگی هستم، آنها می‌گفتند این نقش متعلق به توست و الان خوشحالم که آن را بازی کرده‌ام.
وی ادامه داد: من در کارهایم ضمن بازی بازیگران دیگر را پوش می‌دهم. در پاورچین من کنار آمدم و در خیلی‌ از قسمت‌ها نبودم و نقطه اصلی به عنوان کمدین جواد رضویان بود، در شب‌های برره نیز سیامک انصاری نقطه اصلی کار بود و اینکه در کارهای بعدی من حضور نداشتند نبودشان کاملا اتفاقی است و یا سر کار دیگری هستند و یا نقش هایی که دارم به درد آنها نمی‌خورد. مثلا در مرد هزار چهره من جایی برای رضا شفیعی جم نداشتم. این درست است که می‌تواند باشد ولی باید نقش درست و منطقی باشد. به همین دلیل به گروه جدیدی از بازیگران فکر کردم با شکل و شمایل و بیان و سابقه دیگر که خیلی‌ از آنها سابقه کمدی نبود.من نقشی را در مرد هزار چهره بازی کرده‌ام که به مرور به عنوان مردی که کودکی و معصومیت داشته و بی‌دفاع است دوستش داشتم و هرگز فکر نکرده‌ام که آن فرد من هستم.
وی درباره این که برخی می گویند مهران مدیری در مردهزار چهره قصد داشته خود را به عنوان بازیگری هزار چهره نشان بدهد نیز گفت: اینها تعابیر شخصی است و این شخصیت یک آدم بازی شدنی توسط من بود ولی اصلا ربطی به من نداشت.
مهران مدیری درباره تغییر نام سریال نیز گفت:اسم اولیه سریال همین مرد هزار چهره بود و ما با همین نام کد ساخت را گرفته بودیم. یک روز فکر کردم که این اسم کلیشه‌ای است و «اگه جای من بودین؟» بهتر است. ولی چون در مدت زیادی این اسم در مطبوعات جا افتاده بود و همه منتظر دیدن مردم هزار چهره بودند از همین استفاده کردیم. چون احساس کردم اگر اسم را عوض کنیم بخشی از بینندگان خود را از دست خواهیم داد و یا خیلی‌ها فکر کنند این کار یک کار دیگر است.
کارگردان سریال تلویزیونی مرد هزار چهره درباره سانسورهای این اثر نیز گفت: این اولین کاری بود که در طول این ۱۵ سال که از شروع کار طنز می‌گذرد سانسور نداشت. به خاطر اینکه هماهنگی‌ها از قبل شده بود و ما اجازه شوخی با خیلی از مشاغل و پست‌ها را از سازمان گرفته بودیم. متن‌ها خوانده شده و ایرادها از قبل گرفته شده بود و اگر قرار بود چیزی گرفته نشود از قبل مشخص بود و برگه‌های ایراد پخش در هر قسمت خالی و فقط در حد کلمه و جمله بود که آن هم با پخش هماهنگ می‌کردیم و می‌گفتند اگر به کار لطمه‌ای نمی‌زند حذف شود.
وی تصریح کرد: ما ممیزی‌های بسیار کمی در این اثر داشتیم من در این سال‌ها یاد گرفتم و آنقدر حرف زده و بحث کردیم و اتفاقات افتاده که می‌دانم آنچه که ضبط می‌کنم ممکن است پخش نشود. بنابراین ضبط نمی‌کنم و چیزی را اجرا می‌کنم که مشکلی ندارد و یک جوری خودم مواظبم که در کارهایم به پرداختن به مشاغل و افراد و حتی گریم خانم‌ها کاملا حواسم جمع باشد.
وی درباره بحث شکایت سازمان‌ها و صنف‌های مختلف از این سریال نیز گفت: همه اینها شایعه بود و بعضی از مطبوعات عزیزمان که این حرف‌ها برایشان محل درآمد است این بازی را راه انداختند. اصلا این حرف‌ها نبود. شکایت ثبت احوال نیز کمی قبل‌تر از پخش سریال بود که آن را پس گرفت و هیچ سازمان، صنف و شغلی با ما مشکل نداشت.
مهران مدیری در ادامه گفت: این موضوعی است که در همه دنیا رسم است. شوخی با یک آدم یا آدم‌هایی که در یک صنف مشخص زندگی و کار می‌کنند کاملا عادی است و آنها نماینده همه آن صنف نیستند.ما چند شخصیت می‌سازیم و با آنها شوخی می‌کنیم که می‌تواند نیروی انتظامی ، پزشک، شاعر و … باشد.ما چه طور می‌توانیم با این شخصیت خنگ همه پزشکان را زیر سوال ببریم؟ ما با همه اینها زندگی می‌کنیم. چطور می‌توان همه اینها را ندید گرفت و دستشان انداخت؟ هر شخصیتی را که ما انتخاب می‌کنیم دارای شغل و منطقه جغرافیایی است و نمی‌شود یک شخصیت نه شغل داشته باشد، نه متعلق به جایی باشد و نه رفتار فرهنگی داشته باشد و نمی‌توان بدون اینها شخصیت‌‌پردازی کرد. هر آدمی که ما می سازیم و با آن شوخی می کنیم منظورمان نماینده آن صنف نیست.
وی درباره حضور خشمناکش در پشت صحنه و دوربین نیز گفت: این را باید از کسانی که با آنها کار می‌کنم باید پرسید. خشمناک نیستم ولی در کارم بسیار جدی هستم و نقطه ضعفی که دارم این است که وقتی کاری را به کسی بسپرم او درست انجام ندهد که در این شرایط بسیار عصبانی می‌شوم و روابطم با همه دوستانه است وگرنه نمی‌توانم گروه ۹۲ نفره را بچرخانم.
مدیری درباره دخالتش در کار سایرین مانند تصویر بردار و …نیز گفت: چون رابطه ما با بچه‌ها خیلی نزدیک بوده این اتفاق افتاده است. بچه‌های تصویربردار به من اجازه می‌دهند که بخش‌هایی را با حس خودم بگیرم. مخصوصا کارهای حرکتی روی ریل را و بچه‌ها هم ناراحت نیستند چون آنها هم به من نکته‌هایی را می‌گویند و تعامل وجود دارد.البته همه اینها به خاطر بهتر شدن کار و سرعت بخشیدن است و همه ما تلاش می‌کنیم تا کار به بهترین شکل انجام شود.اینها حواشی کار است و من عاشق این حواشی هستم که کارگردان پاچه‌هایش را بالا بزند و هر کاری که از دستش بر می‌آید را انجام بدهد.
وی همچنین درباره بازی در نقش‌های جدی نیز گفت: من سه سال پیش در سالن میلاد کنسرت داشتم و وقتی تمام شد خانم مسنی پشت صحنه آمد و گفت برو همان بازیگری‌ات را بکن.خیلی‌ها به من گفته‌اند به حوزه جدی وارد نشوم ولی هر کسی دوست دارد که به حوزه‌های مختلف سرک بکشد و خودم هم دوست دارم در نقش‌های جدی هم حضور بیابم و این اتفاق خواهد افتاد.آدم در برخی حوزه‌ها از درون اشباع می‌شود.
وی درباره ساخت کمدی در ایران نیز گفت: این نوع کار در ایران چند مساله دارد ما مشکل مان این است که کمدی را جدی نمی‌گیریم و در ذات خود برای ما جنبه شوخی دارد در صورتی که اصلا اینگونه نیست چون حرف داشته و مساله دارد ولی ما برای ساخت به دنبال فرمول‌هایش نمی‌رویم. روش، ریتم، لحن، بازی کار و… در کار کمدی متفاوت است و شوخی‌های دوستانه عوامل سازنده لزوما عامل خندیدن برای بیننده نیست. ما باید بدانیم اصلا چه می‌خواهیم بگوییم و ابزارش را بشناسیم.
وی در ادامه با قبول اینکه تبلیغات به مجموعه باغ مظفر لطمه زد، درباره تعابیر پیش آمده در مورد سریال مرد هزار چهره گفت: اینها تعابیر کار است. ما به اندازه جمعیت ایران تعبیر داریم. چون هر کس تعبیر خود را دارد و بسیار گسترده است. اصلا تعبیر خود کارگردان در این میان گم می‌شود البته اشکالی ندارد و نمی‌توان جلوی آن را گرفت و ماهیت اثر این است اما در جاهایی عجیب و غریب می‌شود به هر حال تعبیر یک سقف و حدی دارد و نمی‌توان جلویش را گرفت.
وی همچنین با اشاره به اینکه جز خودش سایر بازیگران نیز در مجموعه مرد هزار چهره درخشان بوده‌اند، گفت: در بخش پایانی قرار بود از امین حیایی و نیلوفر خوش خلق استفاده کنیم که برای بخش مافیایی آمدند و قرارداد هم بستند ولی کارش طوری بود که نتوانست بیاید. همچنین پدرخوانده را قرار بود خسرو شکیبایی کار کند ولی بلافاصله کار سینمایی‌اش شروع شد و به خاطر تداخل کاری نتوانست بیاید و در قسمت آخر نیز قرار بود علی پروین مرا به جای مربی خارجی اشتباه بگیرد که شمال بود و نتوانست بیاید.
وی درباره بخش‌های حذف شده از مردهزار چهره نیز گفت: کلا دو پلان از کار درآمد که یکی مربوط به حضور حسینیان بود که به خاطر خشونت استفاده شده که بازسازی بخشی از فیلم پدرخوانده بود حذف شد و تلویزیون صلاح دید که این بخش از سریال بیرون بیاید.
مهران مدیری درباره حضورش در سریال پیامک از دیار باقی به کارگردانی سیروس مقدم نیز گفت: شریفی نیا پیشنهاد داده بود که به عنوان میهمان در سریالشان بازی کنم و او نیز متقابلا در سریال ما بازی کند. روز آخر که با او تماس گرفتم گفت قصد دارد که بیاید ولی سیروس مقدم مانع شد و گفته بود چون اوبه سریال ما نیامده تو هم نباید در سریال او بازی کنی.
در این برنامه که نظر سنجی از طریق ارسال پیامک برای ارزیابی کارهای مهران مدیری از نظر مخاطبان قرار داده شده بود، چهارصد و بیست و هفت هزار و صد و شصت و هفت نفر در این نظرسنجی شرکت کردند که در آن به ترتیب ۳۴ درصد سریال مرد هزار چهره، ۲۹ درصد سریال شب‌های برره، ۲۴درصد سریال پاورچین، ۵ درصد نقطه چین و ۲ درصد باغ مظفر را موفق ترین کارهای مهران مدیری دانسته بودند.