نرم‌افزار جایگزین تایپیست‌ها می‌شود؟

با دستیابی متخصصان یک شرکت داخلی به فن‌آوری پیشرفته طراحی و ساخت نرم افزار تشخیص گفتار مستقل از گوینده، امکان تایپ مستقیم گفتار فارسی توسط رایانه بدون نیاز به تایپ کردن فراهم شد.


به گزارش ایسنا،‌ مهندس باقر بابا علی، دانشجوی دکتری کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف و مدیر بخش تحقیقات شرکت سازنده این نرم افزار درباره کاربردهای نرم افزار طراحی شده، گفت: نرم افزار تایپ گفتار (نویسا) که با بهره گیری از سیستم نرم‌افزاری تشخیص گفتار فارسی طراحی شده توسط متخصصان این شرکت تولید شده قادر است گفتار کاربران را که از طریق میکروفن به رایانه منتقل می‌شود به در محیط word، notpad یا هر صفحه ویرایشی که امکان تایپ فارسی در آن وجود دارد، بنویسد.


وی خاطر نشان کرد:‌ از کاربردهای جانبی این سیستم – علاوه بر استفاده به جای تاپیست -، استفاده توسط پزشکان جهت تهیه‌ گزارش یا نسخه‌ی دارو، نوشتن اسناد حقوقی توسط وکلا یا تایپ سایر متون تخصصی در زمینه‌های مختلف است که در این راستا نسخه تخصصی نرم افزار نویسا (تایپ گفتاری) به منظور استفاده متخصصان قلب در نوشتن نسخه توسعه داده شده که این قبیل نمونه‌های تخصصی نرم افزار به دلیل اختصاصی بودن و کاهش دامنه‌ کلمات از دقت و کارایی به مراتب بالاتری برخوردارند.


مهندس باباعلی با بیان این که استفاده از این نرم افزار صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای در زمان و هزینه‌ها در پی خواهد داشت، دقت بالا، تشخیص بلادرنگ گفتار، تشخیص گفتار طبیعی و پیوسته کاربر، قابلیت استفاده در بیشتر ویرایشگر‌های متنی رایج، تشخیص کلمات خارج از واژگان و دایره وسیع کلمات دیکشنری و قابل تغییر بودن آن برای کاربردهای خاص را از جمله ویژگی‌های نرم افزار نویسا عنوان کرد.


مدیر بخش تحقیقات شرکت عصر گویش پرداز در ادامه تصریح کرد: ‌از دیگر ویژگی‌ها و قابلیت‌های نرم افزار تایپ گفتار فارسی، کارایی بالا در شرایط نویزی و تطبیق با شرایط محیطی جدید، قابلیت تطبیق با صدای گوینده و بهبود عملکرد با استفاده‌ی بیشتر از سیستم و پشتیبانی از زبانهای فارسی و انگلیسی است.


باباعلی به ایسنا گفت: یکی دیگر از نرم افزارهای مبتنی بر این سیستم تشخیص گفتار پیوسته فارسی نرم افزار «نیوشا» است که برای تشخیص گفتار از پشت تلفن توسعه داده شده است.


استفاده از نرم افزار تشخیص گفتار تلفنی در موسسات و ادارات علاوه بر تسهیل ارتباط مشتری با آنها به کاهش هزینه و ارائه بهتر خدمات به مشتریان منجر می‌شود.


وی تصریح کرد: این قابلیت به تسهیل محاوره و حل برخی از مشکلات مربوط به استفاده از سیستم‌های مبتنی بر «تن» منجر می‌شود. کار با تعداد کلمات زیاد، استفاده از تلفن‌های «پالس» و «تن» و جلوگیری از شماره‌گیری‌های وسط مکالمه از جمله مزیتهای دیگر این سیستمهاست.


بابا علی در ادامه منشی خودکار تلفنی مبتنی بر گفتار، تشخیص اعداد فرامین صوتی از پشت تلفن، سیستم IVR تلفنی مبتنی بر گفتار برای بانک‌ها، سیستم اطلاع رسانی تلفنی مبتنی بر گفتار برای سازمان‌ها و تلفن‌های گویای «ندای سلامت» و «ندای قرآن» را از جمله نسخه‌های توسعه داده شده سیستم تشخیص گفتار تلفنی «نیوشا» عنوان کرد.


وی در پایان با بیان این که سیستم‌های تشخیص گفتار طراحی شده توسط این شرکت دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند، کارایی بالا در شرایط مختلف، سرعت تشخیص بالا، مستقل از گوینده بودن، پشتیبانی از زبان‌های فارسی و انگلیسی، قابلیت اضافه شدن به عنوان یک واحدمجزا به سیستم‌های تلفنی موجود و کار با رابطهای تلفنی موجود مانند مودم و برد دیالجیک را از جمله این ویژگی‌ها عنوان کرد.