*نقدی بر «چارخونه»*

یک منتقد گفت: «چارخونه» سریال قابل قبولیست که بیننده آن را پس نمی‌زند.


شاپور عظیمی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت: «چارخونه» به خودی خود اثر قابل قبولی است که بیننده از دیدن آن دلزده نمی‌شود. اما در مقایسه با سریال‌های مهران مدیری ـ به عنوان پایه‌گذار مجموعه‌های نود شبی ـ، نمره‌ی پایین‌تری می‌گیرد.


این کارشناس فیلم و تلویزیون، درباره متن سریال «چارخونه» گفت: کاملا واضح است که فیلم‌نامه‌ی این مجموعه با نگاهی به آثار مدیری نوشته شده است. به این معنا که شخصیت‌ها از اعضا یک فامیل در مجتمعی هستند که هر کدام ویژگی‌هایی دارند و در هر قسمت برای یکی از این شخصیت‌ها معضلی به وجود می‌آید. از سوی دیگر به شکل ضرب‌دری با هم مشکل پیدا می‌کنند.


این منتقد تلویزیون و سینما تاکید کرد: در «چارخونه» از کلیشه‌ها به شکلی بسیار آشکار استفاده شده است و موقعیت‌های انتخاب شده از سوی نویسندگان چندان طنز نیست. در این شرایط مقدار زیادی از طنز اثر با بهره گیری از قابلیت‌های بازیگران این مجموعه از جمله جواد رضویان به وجود آمده است.


وی در ادامه گفت: فیلم نامه‌ی «چارخونه»، ضعیف است و خط داستان محور و نازکی شخصیت‌ها را به هم ربط می‌دهد که بسیار ساده‌انگارانه پرداخت شده است.


عظیمی در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا بر عهده داشتن سرپرستی نویسندگان «چارخونه» هم زمان با کارگردانی، به کیفیت سریال سروش صحت لطمه زده است اظهار کرد: تا حدودی به اثر لطمه زده است؛ چرا که کارگردان هنگام نگارش و سرپرستی متن‌ها مجبور بوده است حواس خود را هم به پشت و هم جلوی صحنه معطوف‌تر کند. همین امر از قدرت نویسندگی صحت کاسته است. در صورتی که او استعداد خوبی در نوشتن موقعیت‌های طنز دارد.


وی خاطرنشان کرد: اگر صحت در نگارش متن‌ها دخالت نداشت بیشتر می‌توانست روی کارگردانی متمرکز شود و دقت بیشتری بر بازی بازیگران داشته باشد. البته نقش آفرینان «چارخونه»، چندان نیاز به هدایت کارگردان ندارند. با این حال پرداخت بیشتر به کارگردانی می‌توانست نتیجه نهایی را بهتر کند.


این منتقد درباره‌ی انتخاب بازیگران تکراری نقش‌های مشابه برای «چارخونه» گفت: هنرپیشگان کلیشه‌ای برای چارخونه انتخاب شده‌اند. البته این کار اشکالی ندارد؛ چون آن‌ها امتحان خود را پس داده‌اند. از سوی دیگر برای ساخت مجموعه‌های نود شبی نمی‌توان از بازیگران ناشناخته استفاده کرد. چرا که قابلیت‌ها و شهرت نقش آفرینان تاثیر زیادی در همذات پنداری مخاطب با سریال دارد.

















وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: در ایام نوروز این نقش آفرینان بر صحنه‌ی تلویزیون ظاهر شده‌اند. آنان پس از چند ماه دوباره در قالب «چارخونه» به سیما آمدند این اقدام که به نظر از روی اجبار انجام شده است به این سریال لطمه زده است.


این منتقد و کارشناس سینما، سطح بازیگران «چارخونه» را بالا توصیف کرد و گفت: به غیر از نقش بهنوش بختیاری(پرستو) که چندان جانیفتاده است. سایر هنرپیشگان چندان به هدایت کارگردان احتیاج ندارند و عملکرد قابل قبولی داشته‌اند.


وی درباره‌ی تاثیر ورود جواد رضویان در نقش «نظیر شنبه» به چارخونه اظهار کرد: رضویان نیز نشان داده است که چندان به کنترل کارگردان نیاز ندارد. او شگرد‌هایی دارد که بیننده را به خودجذب می‌کند، بنابراین به «چارخونه» می‌تواند کمک کند.


عظیمی در پایان در پاسخ به این پرسش ایسنا که کیفیت کار صحت در «چارخونه» به عنوان نخستین تجربه کارگردانی چگونه بوده است؟ گفت: صحت از «چارخونه» نمره‌ی قبولی می‌گیرد. چون او به خوبی شرایط تولید مجموعه‌های نود شبی، چون سرعت در ساخت را درک کرده و بر مبنای آن عمل کرده است.