نقد «پرواز در حباب»

نقد مجموعه‌ی «پرواز در حباب» در قالب برنامه‌ی «نقد سه» پخش شد و یک منتقد گفت: در این مجموعه از کلیشه‌ها زیاد استفاده و بسیار اغراق شده است.



به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این برنامه که با حضور سیروس مقدم(کارگردان)، مجید مولایی(تهیه‌کننده)،‌علیرضا کاظمی‌پور یکی از نویسندگان، عباس دیلمی‌زاده(کارشناس مواد مخدر) و آنتونیا شرکا(منتقد)برگزار شد.


شرکا هم‌چنین گفت: اغراق در «پرواز در حباب» به حدی بود که فرد را یاد فیلم‌های هندی می‌انداخت. چرا که فیلم‌های هندی دو ویژگی دارند. اول این که مخاطب زیادی جذب می‌کنند. از سوی دیگر تا حدی سطح سلیقه‌ی مخاطب را پایین می‌آورند.


وی در ادامه گفت: از مواردی که در این مجموعه توی ذوق می‌زد، این است که آدم پولدار قصه در خانه‌ای بزرگ زندگی می‌کند که حتما راه پله‌ی گردی دارد و فرش قرمزی روی آن پهن است. از سوی دیگر رابطه‌ی پدر سالارانه‌ی حاکم در سریال و پشیمان شدن پسر ( با بازی با سبک انصاری) از سرکشی مقابل پدر خود ( با ایفاگری علی نصیریان) شبیه فیلم‌های هندی است.



در ادامه‌ی «نقد سه» سیروس مقدم اظهار کرد:‌ ساختار «پرواز در حباب» به هیچ یک از سریال‌های قبلی من شباهتی نداشت. چرا که از فضای متفاوتی برخوردار بود. بنابراین در فضاسازی، کادربندی و تعداد کات‌ها این تفاوت‌ها را لحاظ کردم.


این کارگردان تاکید کرد: در «پرواز درحباب» سکانس ـ پلان دیده نمی‌شود. علاوه بر آن لنزها برای شخصیت‌های گوناگون، متفاوت است. به عنوان نمونه لنز تله برای خانواده‌ی سرهنگ (با بازی‌ علی نصیریان) انتخاب شده است.



در بخش دیگری از «نقد سه » شرکا با اشاره به چگونگی به تصویر کشیدن زنان در «پرواز در حباب» گفت:‌از زنان در این مجموعه تصویر مناسبی ارایه نمی‌شود این افراد منفعل هستند.


مقدم در این باره اظهار کرد:‌ به من معمولا گفته می‌شود چرا در سریالهایی که می‌سازم به زنان بسیار می‌پردازم به عنوان نمونه در «نرگس» و «ریحانه» زنان قهرمانان قصه بودند. در کل در این گونه آثار تلاش کرده‌ام زنانی را به تصویر بکشم که در عین فعالیت در اجتماع، آگاه و فهیم نیز هستند.



کاظمی‌پور درباره‌ی تصویر زنان در «پرواز در حباب» گفت: قصه‌ی این مجموعه، زنانی با این ویژگی‌ها را اقتضا می‌کرد. هیچ نویسنده‌ای نیست که بگوید متنی می‌نویسم که زنان در آن فعال باشند، بلکه شخصیت‌ها باید در خدمت داستان باشند.


شرکا در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به کادربندی «پرواز در حباب» اظهار کرد: در برخی لحظه‌های حساس یک شی جلوی دوربین قرار می‌گرفت که در بعضی سکانس‌ها کارکرد داشت ودر برخی دیگر نداشت.


کارگردان در این باره توضیح داد: در سکانس‌هایی که یک نیروی خطرناک وارد زندگی شخصیت‌ها می‌شد، تلاش می‌کردم با استفاده از رنگ، نور و کمپوزیسیون، وضعیت را از یک حالت عادی خارج کنم و معنای سومی به آن ببخشم.



دیلمی‌زاده درباره‌ی ویژگی‌های «پرواز در حباب» در ارتباط بحث مواد مخدر گفت: چهار خانواده در این سریال وجود دارند که هر کدام به نوعی دچار مشکل خانوادگی هستند. این نقص به گونه‌ای موجب می‌شود که رفتارهای ضد اجتماعی از برخی شخصیت‌ها سر بزند. همان گونه که آمارها نیز نشان داده است، خانواده‌های نابسامان بیشتر دچار مشکل اعتیاد می‌شوند.


وی اضافه کرد: زنان بیشتر بار زندگی را هنگام ترک اعتیاد همسر و فرزندانشان به دوش می‌کشند که این گونه زنان در «پرواز در حباب» به تصویر کشیده شده بودند.



دیلمی در پاسخ به این پرسش که «پرواز در حباب» چقدر با واقعیت انطباق داشت؟ گفت: در ایران روش‌های درمانی وجود دارد که به کشور ما اختصاص دارد.در این سریال هم این امید به بینندگان داده می شود که اعتیاد، راه درمان دارد در صورتی که در برخی مجموعه‌ها معتاد یک شخصیت غیر اخلاقی به تصویر کشیده می‌شود. از سوی دیگر «پرواز در حباب» درباره‌ی قرص‌های روان گردان به خوبی اطلاع‌رسانی شده است.



مولایی درباره‌ی پژوهش‌های انجام شده برای ساخت «پرواز در حباب»‌اظهار کرد:‌قرار بود سریالی پر مخاطب درباره‌ی مواد مخدر بسازیم. اما در این راه چند مشکل در پیش رو داشتیم به عنوان نمونه قصد بیان این مطلب را داشتیم که مصرف قرص‌های روان گردان تاثیراتی را در فرد ایجاد می‌کند که برای او جالب است، بنابراین باید جالب بودن را به تصویر می‌کشیدیم. چون در غیر این صورت مخاطب آن را نمی‌پذیرفت.

















وی افزود: در برخی سریال‌ها معتاد به عنوان یک انگل مطرح شده بود. اما با گفت‌وگوهای انجام شده، سعی کردیم شخصیت معتاد آن قدر منفی به تصویر کشیده نشود که مخاطب آن را پس بزند.



کاظمی‌پور ـ نویسنده ـ نیز در زمینه‌ی چگونگی شخصیت‌پردازی معتاد در «پرواز در حباب» گفت: پیش از من خانم خرسند با این سریال به عنوان نویسنده همکاری می‌کردند و ما سعی کردیم که از معتاد انگل نسازیم که باید از جامعه طرد شود.


وی در پایان با بیان این که در این سریال هم معتاد به مواد مخدر سنتی و هم جدید به تصویر کشیده شده است اظهار کرد:‌ در «پرواز در حباب» تلاش کردیم خط سیر اعتیاد را نشان دهیم. به نوعی که پدر مهتاب آینده‌ی امید بود.