همه چیز درباره والت دیسنی – از کودکی تا میکی ماوس

معمولا وقتی راجع به شخصیتی مطلب نوشته می شود و نامش در تیتر قرار می گیرد، برای خواننده این سوال پیش می آید که “خب این کی هست؟” یا اینکه “اسمش را شنیده ام! باید معروف باشد!” اما تعدادی از شخصیت ها هستند که این سوال ها در موردشان مضحک به نظر می رسد! کسانی که اگر بگوییم همه آنها را می شناسند اغراق نکرده ایم! والت دیسنی بهترین نمونه از این افراد است. همه با فیلم هایش بزرگ شده اند، همه از کارتون هایش خاطره دارند.

از او با عناوین کارگردان، فیلمساز، نمایشنامه نویس، صداپیشه، انیماتور، کارآفرین، هنرمند، یک نماد جهانی، و یک فعال امور خیریه یاد می شود. خالق صنعت انیمیشن سازی با برادرش کمپانی بزرگ والت دیسنی را چنان پایه گذاری کرد که امروز پس از نیم قرن از درگذشت او هنوز در این حوزه برترین محسوب می شود و با درآمدی بالغ بر ۳۵ میلیارد دلار در سال یکی از سودآورترین شرکت های جهان شمار می آید.

شخصیت میکی ماوس (Mickey Mouse) که او با دستان خودش خلق کرد و با صدای خودش به آن جان بخشید برای خیلی ها نماد انیمیشن است. او در تاریخ برگزاری مراسم اسکار رکوردهای ۵۲ بار نامزدی، بردن ۲۶ جایزه و بردن ۴ جایزه در یک سال را برای خودش ثبت کرده است.

درکیک سیب در مورد این اسطوره بیشتر بخوانید….!

والتر الیاس (والت) دیسنی (۵ دسامبر ۱۹۰۱ – ۱۵ دسامبر ۱۹۶۶) تهیه کننده، کارگردان، نمایشنامه نویس، صداپیشه، انیماتور، کارآفرین، و یک خیر و چهره بین المللی آمریکایی است. دیسنی به خاطر تاثیرگذاری اش در صنعت سرگرمی در قرن بیست و یکم معروف است. او به عنوان یکی از موسسین کمپانی دیسنی (به همراه برادرش روی Roy) یکی از معروف ترین تهیه کنندگان انیمیشن در جهان شناخته می شود. کمپانی او امروز تقریبا سالی ۳۵ میلیارد دلار درآمد دارد.

از دیسنی به خصوص به خاطر تهیه کنندگی فیلم، شومن (Showman) بودنش، نوآوری هایش در صنعت انیمیشن، و خلاقیتش در طراحی پارک کودکان (Theme Park) نام برده می شود. او و کارمندانش معروفترین شخصیت های خیالی را خلق کرده اند مانند میکی ماوس (Mickey Mouse) که ابتدا صدای خود دیسنی روی آن قرار داشت. او چهار جایزه افتخاری مراسم اسکار و بیست و دو جایزه رقابتی این مراسم را از ۵۴ بار نامزدی اش برده است و رکورد چهار جایزه در یک سال را در اختیار دارد. او بیشترین نامزدی و برد را در تاریخ اسکار تجربه کرده است. دیسنی لند (Disneyland)، پارک های جهانی والت دیسنی در آمریکا و همچنین پارک های بین المللی توکیو، پاریس، و هنگ کنگ همه به نام او نامگذاری شده اند.

دیسنی در ۱۵ دسامبر ۱۹۶۶ بر اثر ابتلا به سرطان ریه در کالیفرنیا درگذشت. یک سال بعد ساخت پارک جهانی والت دیسنی در فلوریدا آغاز شد. برادرش روی (Roy) دیسنی سرزمین جادو را در ۱ اکتبر ۱۹۷۱ افتتاح کرد.

دوران کودکی. والت دیسنی در ۵ اکتبر ۱۹۰۱ در کالیفرنیای آمریکا به دنیا آمد. وقتی چهار ساله بود به همراه خانواده اش به شهر موسلین در ایالت میزوری (Missouri) جایی که برادرش روی (Roy) به تازگی یک زمین کشاورزی خریده بود نقل مکان کردند و همان جا بود که علاقه والت به طراحی نمایان شد. آن موقع یکی از همسایگان آنها که شروود (Sherwood) نام داشت به والت پول می داد که از اسبش طراحی کند، همچنین علاقه والت به قطار هم از همین منطقه ایجاد شد، جایی که والت عادت داشت گوشش را روی زمین بگذارد، با شنیدن صدای قطار از رسیدن آن با خبر شود، و به همراه آن به دنبال دایی اش که قطار را می راند بدود!

قبل از رفتن به شهر کنزاس در سال ۱۹۱۱، والت به مدت چهار سال در موسلین ماند. آنجا و در مدرسه، او و خواهرش روث (Ruth) با والتر فایفر (Walter Pfeiffer) آشنا شدند. فایفرها هواخواه تاتر بودند و دیسنی را با دنیای رقص و آواز و سینما آشنا کردند. به زودی والت زمان بیشتری را در خانه فایفرها می گذراند تا خانه خودشان. در این دوران او به عنوان یک کودک در موسسه هنری کنزاس در کلاس ها شرکت می کرد. او وخواهرش پای ثابت پارک الکتریک کنزاس بودند که پانزده ساختمان با محل زندگی آنها فاصله داشت.

والت دیسنی وقتی به عنوان راننده آمبولانس در صلیب سرخ کار می کرد!
دوران نوجوانی. در سال ۱۹۱۷ والت در کارخانه اوزل (O-Zell jelly factory) در شیکاگو سهام خرید و خانواده اش را به آنجا منتقل کرد. پاییز همان سال تحصیلاتش را در دبیرستان آغاز کرد و در کلاس های شبانه موسسه هنر شیکاگو نیز شرکت می کرد. او به مقام طراح کارتون (Cartoonist) در روزنامه مدرسه رسید. کارتون های او بسیار وطن پرستانه بودند و بیشتر روی جنگ جهانی اول تمرکز داشتند. او در سن شانزده سالگی برای عضویت در نیروهای نظامی تحصیل خود را رها کرد اما به علت کمی سن درخواست او رد شد. پس از رد شدن این درخواست او و یکی از دوستانش به عضویت صلیب سرخ (Red Cross) درآمدند و پس از آن والت به فرانسه فرستاده شد، جایی که به عنوان راننده آمبولانس فعالیت می کرد.

در سال ۱۹۱۹ والت به امید شروع دوره شغلی هنری اش از کارخانه اوزل بیرون آمد و به کنزاس برگشت. بعد از فکر کردن در مورد اینکه هنرپیشه شود یا طراح روزنامه، در نهایت تصمیم گرفت به عنوان طراح کاریکاتورهای سیاسی یا کمیک استریپ (Comic Strip) کارش را در یک روزنامه آغاز کند. اما کسی حاضر به استخدام والت به عنوان یک هنرمند و یا حتی راننده آمبولانس نشد تا اینکه برادرش روی که آنموقع در یک بانک محلی کار می کرد برای او یک کار موقت در استودیوی هنری پسمن رابین (Pesmen-Robin) دست و پا کرد. آنجا والت برای مجلات، روزنامه ها، و سالن های سینما آگهی های تبلیغاتی تهیه می کرد. همانجا بود که با طراح کارتونی به نام اوب ورکز (Ubbe Iwerks) آشنا شد. وقتی کار آنها در این استودیو تمام شد هر دو بیکار شدند و تصمیم گرفتند کمپانی تبلیغاتی خود را راه اندازی کنند.

ژانویه سال ۱۹۲۰ بود که دیسنی و ورکز شرکت خود را با نام “هنرمندان تبلیغاتی ورکز-دیسنی (Iwerks-Disney Commercial Artists)” تاسیس کردند. بعد از یک آغاز سخت دیسنی به طور موقت شرکت را به مقصد کار در “کمپانی تبلیغاتی شهر کنزاس” ترک کرد، طولی نکشید ورکز هم که به تنهایی قادر به گرداندن شرکت نبود به او پیوست. هنگام کار در این شرکت والت با تکنیک کات اوت (Cut Out) آگهی های تبلیغاتی را تهیه می کرد و همین جا بود که به انیمیشن علاقه پبدا کرد و تصمیم گرفت انیماتور شود. صاحب شرکت به او این اجازه را داد که یکی از دوربین ها را قرض گرفته و در خانه به تمرین و آزمایش بپردازد. بعد از خواندن یک کتاب با عنوان نقاشی های متحرک: ریشه ها و توسعه یافتن آنها والت فهمید که کار با تکنیک سل انیمیشن (Cel Animation) بسیار ساده تر از کات اوتی است که او در شرکت از آن استفاده می کرد. در نهایت والت تصمیم گرفت شرکت انیمیشن سازی خود را تاسیس کند و به عنوان اولین کارمند، همکار سابقش در موسسه کنزاس یعنی فرد هارمن (Fred Harman) را استخدام کرد. این دو برای نمایش انیمیشن هایشان قراردادی را با فرانک نیومن (Frank Newman) صاحب یک سینمای محلی امضا کردند. نام این سری از انیمیشن ها Laugh-O-Grams بود.

در ویدیوی زیر یک قسمت از انیمیشن های Laugh-O-Grams را می توانید ببینید. (فیلم روی سرورهای یوتیوب قرار دارد، در صورتی که در بعضی نقاط جهان قابل رویت نیست اشکالی به کیک سیب وارد نمی باشد.)

استودیوی Laugh-O-Gram. کارتون های والت دیسنی در کنزانس به شدت گل کردند و از همین موفقیت بود که والت تصمیم گرفت استودیوی شخصی خودش را به نام کارتونش یعنی همان Laugh-O-Grams راه اندازی کند. او تعدادی انیماتور نیز برای استودیوی خود استخدام کرد، اما با وجود دستمزدهای بالا آنها نتوانستند استودیو را به سوددهی برسانند. والت که نمی توانست منابع مالی استودیو را به خوبی مدیریت کند در نهایت استودیوی خود را بدهکار و ورشکسته دید. بعد از آن دیسنی هدفش را تاسیس یک استودیو در قلب صنعت سینمای آمریکا یعنی هالیوود قرار داد.

هالیوود و کمدی های آلیس. والت و برادرش سرمایه خود را برای تاسیس یک استودیوی شخصی به هالیوود بردند. والت در کنزاس تولید انیمیشنی را با نام کمدی های آلیس (Alice Comedies) آغاز کرده بود که هیچگاه به پخش نرسید، و حالا او در هالیوود به دنبال یک پخش کننده برای این کار می گشت. او نوشته ناقصی از کار را برای یک پخش کننده به نام مارگارت وینکلر (Margaret Vinkler) فرستاد، جواب مارگارت این بود که او تمایل دارد در زمینه اجرای زنده/انیمیشن (live/animation) کمدی های آلیس با استودیوی دیسنی همکاری کند و این آغاز کار استودیوی برادران دیسنی در هالیوود بود. در سال ۱۹۲۵ او زن جوانی را به نام لیلیان (Lillian) برای نقاشی جوهری روی لایه های انیمیشن استخدام کرد، این دو در همان سال با هم ازدواج کردند.

اجرای زنده/انیمیشن کودی های آلیس – شخصیت زنده در میان تصاویر انیمیشنی دیده می شود.
اوسوالد ، خرگوش خوش شانس (Oswald the Lucky Rabbit). در سال ۱۹۲۷ چارلز مینتز (Charles Mintz) با مارگارت وینکلر ازدواج کرد و تجارت او را در دست گرفت. او با تهیه کنندگی استودیوی یونیورسال سفارش یک کار انیمیشن با نام اوسوالد، خرگوش خوش شانس را به استودیوی دیسنی داد. این کار یک موفقیت تمام بود و با آن دیسنی بزرگتر شد. یکسال بعد دیسنی در سفری به نیویورک از مینتز درخواست دستمزد بیشتری برای هر قسمت کار کرد، اما با کمال تعجب با مخالفت او رو به رو شد. مینتز نه تنها نمی خواست دستمزد را بالا ببرد بلکه تصمیم به کم کردن آن داشت، و با توجه به اینکه حق کار اوسوالد برای استودیوی یونیورسال ثبت شده بود والت را تهدید کرد که در صورت عدم موافقت تمام کارمندان دیسنی را استخدام کرده و خودش به ادامه تولید کار خواهد پرداخت. این اتفاق افتاد و دوباره والت خودش را با از دست دادن اکثر کارمندانش (درحقیقت تمام آنها به جز دوست قدیمی اش ورکز)، تنها می دید. ۷۰ سال طول کشید تا دیسنی دوباره بتواند حق امتیاز اوسوالد را پس بگیرد، در سال ۲۰۰۸ او این امتیاز را از ان بی سی یونیورسال (NBC Universal) خرید.

میکی ماوس (Mickey Mouse). بعد از دست دادن اوسوالد دیسنی نیاز به شخصیتی داشت که جایگزین او کند. والت موشی داشت که در زمان کار در کنزاس آن را به عنوان یک حیوان خانگی تربیت کرده بود، او همین موش را به عنوان پایه ای برای ایجاد یک شخصیت جدید قرار داد. ورکز طرح های اولیه (Sketch) دیسنی را به گونه ای دوباره سازی کرد که به درد یک شخصیت انیمیشنی بخورد. به گفته یکی از کارمندان دیسنی ورکز نمای فیزیکی میکی ماوس را خلق کرد و والت به آن روح بخشید. ایده اولیه و شخصیت و صدای میکی ماوس همه از والت بودند و به همین علت او به عنوان خالق این شخصیت تاریخی شناخته می شود. نام این موش در ابتدا مورتیمر (Mortimer) بود اما بعدا بعدا به میکی ماوس تغییر پیدا کرد. بعدها مورتیمر نام موش رقیب میکی ماوس شد که به دنبال دختری بود که میکی او را دوست می داشت، نام این دختر مینی (Minnie) بود.

میکی ماوس
دو سری اول کارتون های میکی ماوس که صامت نیز بودند پخش کننده ای پیدا نکردند. اما سری سوم که با صداگذاری همراه بود یک موفقیت تمام عیار محسوب می شود. والت تا سال ۱۹۴۶ صداپیشگی میکی ماوس را به عهدا داشت. میکی ماوس به سرعت معروف ترین شخصیت کارتونی جهان یعنی گربه فلیکس (Felix the cat) را مرعوب کرد به طوری که در سال ۱۹۳۰ این گربه به علت عدم توجه بینندگان به طور کامل از صحنه ها حذف شد.