گزارش و عکس از پشت صحنه برنامه "ماه عسل"
علیخانی سه سال است که با یک گروه ثابت «ماه عسل» را تولید میکند؛ البته همکاری با برخی از این عوامل به سالها قبل برمیگردد، زمانی که «جزر و مد» و «ماه محبوب» پخش میشد.
علیخانی ماه رمضان امسال تهیهکنندگی و اجرای «ماه عسل» را همزمان عهدهدار است؛ او سال 88 هم تهیهکننده این برنامه بود. علیخانی در سال ۸۶ هم علاوه بر اجرا به همراه علی زاهدیتاش تهیهکنندهی «ماه عسل» شناخته میشد.
خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در هفتمین سال پخش «ماه عسل» با حضور در پشت صحنهی این برنامه به تشریح یک روز از روند تولید و پخش این برنامه پرداخته است:
ساختمان تولید جام جم بنایی ۱۱ طبقه است که همان طور که از نامش پیداست بیشترین ارتباط را با تلویزیون دارد. در طبقه همکف این ساختمان استودیویی به نام «استودیو ۱۱» واقع است که در این سالها تولید برنامههای تلویزیونی بسیاری را به خود دیده؛ «نود» یکی از این برنامههاست که هر هفته در همین استودیو تولید و پخش میشود.
و حالا «ماه عسل»؛ برنامهای که چند سالی است ماه رمضانها به روی آنتن شبکه سه سیما میرود و اتفاقا به واسطه موضوعاتی که با حضور مهمانانش به آنها میپردازد، مخاطب کمی هم ندارد.
استودیو ۱۱ در انتهای راهروی ساختمان تولید واقع شده، جایی که محل ضبط «ماه عسل» است. این استودیو الان به سه بخش تقسیم شده؛ دکور «نود»، «ماه عسل» و برنامه قرآنی « 1445».
دکور «نود» درست پشت دکور «ماه عسل» قرار گرفته است و در بدو ورود به استودیو ۱۱ دیده نمیشود. «ماه عسل» دو سال است که این جا اجرا میشود، یک چهارم فضای سالن را اشغال کرده و از بخشهای متحرک دکور «1445» که بیشترین فضای استودیو ۱۱ را به خود اختصاص داده، استفاده کرده است.
در فاصلهی یک ساعت مانده به شروع پخش «ماه عسل» به استودیو ۱۱ میرسیم. چراغهای سالن خاموش است و فقط دکور «ماه عسل» با افکتهای نور روشن میشود؛ دکور «ماه عسل» برخلاف آن چه در تلویزیون به نظر میرسد، ساده و کوچک است.
احسان علیخانی هم این مساله را تایید میکند و به ایسنا میگوید: وقتی مهمانها به برنامه میآیند، فکر میکنند که قرار است در یک فضای بزرگ با ما روبهرو شوند، اما وقتی این دکور کوچک را میبینند تعجب میکنند.
در روبهروی دکور قرمز رنگ «ماه عسل» که شبیه صحنهی تئاتر است، همان صندلی لهستانی که در آغاز برنامه میبینیم، در حصاری از نردههای سفید دیده میشود.
طراح صحنه و دکور «ماه عسل» این صندلی را که روی سکویی بلندی واقع شده، نمادی از یک ایرانی از میان هفتاد میلیون نفر جمعیت کشور میداند.
فضای پشت صحنه استودیو ـ اتاق فرمان ـ کوچک است و دو اتاق بیشتر ندارد اما همانند برخورد عوامل گرم و صمیمی است. چندین تلویزیون کوچک در این دو اتاق قرار دارد؛ قبل از شروع برنامه همه با جدیت مشغول آماده کردن صحنه، صدا، تصویر و… هستند؛ از طراح صحنه و مدیر تولید گرفته تا تصویربردار و صدابردار.
نیم ساعت مانده به شروع برنامه مهمانها وارد استودیو میشوند؛ یکی ازصدابرداران برنامه هم تنظیم میکروفون و صدا را به دست میگیرد و مهمانها را برای رفتن به جلوی دوربین آماده میکند.
فقط سه دقیقه به شروع برنامه مانده اما هنوز احسان علیخانی نیامده است؛ تیتراژ برنامه با صدای مهدی یغمایی آغاز میشود که علیخانی هم از را میرسد. به سرعت وارد صحنه میشود و بعد از پوشیدن همان کت شیری رنگش وارد دکور میشود و منتظر میماند تا تیتراژ تمام شود.
یک، دو، سه …
با فرمان «شروع» علیخانی اجرای زندهاش را شروع میکند.
مهمانها با احسان علیخانی به گفتوگو مینشینند و به قول مجری و تهیهکننده «ماه عسل» برشی از زندگیشان را برای مخاطبان تعریف میکنند.
در تمام مدتی که برنامه روی آنتن است، علیخانی یک لحظه دکور را ترک نمیکند.
او از آنچه در تلویزیون میبینیم جدیتر است و گفتوگوهایش با مهمانان به هر آنچه که از تلویزیون پخش میشود، محدود است. در مدتی که پخش زنده قطع است و آیتمهای تولیدی پخش میشود، احسان علیخانی صحبتی با مهمانان نمیکند. او فقط به نقطهای خیره است و تمرکز میکند.
«ماهتون عسل»
این جمله را احسان علیخانی به بینندگانش میگوید و تیتراژ پایانی پخش میشود.
ـ کات …
برنامه تمام میشود. لوحها را به مهمانان میدهند. آخرین فردی که دکور «ماه عسل» را ترک میکند، احسان علیخانی است.
در پشت صحنه برنامه «ماه عسل» همه با هم افطار میکنند.
ممنون از عکس های نازو خوشگل از احسان جان
بسیارررررررررررررررررررررر عالی بود.
خیلی جالبه طرفدار شماره۱هستم.واقعا خسته نباشند
سلام.از اون جایی که برنامه ماه عسل خیلی توووووووووووووووووووپ بود کار شما تووووووووووووووووووووووووووپ ترش کرد.موفق باشید