‌۵� � میلیون دلار اعتبار خرید هواپیما برای سال آینده در نظر گرفته شده است

تعداد ناوگان حمل و نقل هوایی کشور در حال حاضر ۱۱۶ فروند است که این رقم تا پایان برنامه چهارم توسعه باید به ۲۰۰ فروند برسد و این افزایش تعداد نیازمند هفت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید است.


به گزارش خبرنگار حمل و نقل ایسنا، براساس بودجه پیشنهادی دولت تنها ۱۵۰ میلیون دلار برای خرید هواپیما در نظر گرفته شده بود که این عدد در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به ۵۰۰ میلیون دلار افزایش یافت که ۱۵۰ میلیون دلار آن سهم ایران‌ایر و ۳۵۰ میلیون دلار دیگر آن سهم سایر شرکت‌های هواپیمایی می‌شود.


بودجه خرید هواپیما برای ایران‌ایر از وجوه اداره شده و ایرلاین‌های خصوصی از محل حساب ذخیره ارزی تامین خواهد شد.


این درحالیست که با بودجه‌ای که توسط کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به ۵۰۰ میلیون دلار افزایش یافته تنها می‌توان دو فروند هواپیمای نو خریداری کرده و به ناوگان حمل و نقل هوایی اضافه کرد. اما از آنجا که خرید هواپیماهای دست اول در دستور کار قرار ندارند با این وجود امکان خرید حدود ۲۰ فروند هواپیما فراهم می‌شود.


با توجه به وضعیت حمل و نقل مسافر در کشور و ضررده بودن اکثر فرودگاه‌های کشور، سیاست خرید هواپیما به سمت خرید هواپیماهای متوسط و کوچک تغییر یافته است و سازمان هواپیمایی کشوری تنها اجازه خرید این‌گونه هواپیماها را به ایرلاین‌ها می‌دهد که با این وجود شرکت‌های هواپیمایی تنها می‌توانند از بین تایپ‌های موجود، ایرباس ۳۲۰، ایرباس ۳۲۱، توپولف ۲۰۴، فوکر ۱۰۰ و فوکر ۵۰ خریداری کنند که ظرفیت این هواپیماها بین ۱۰۰ تا ۱۸۰ نفر است.


قیمت خرید این هواپیماها نیز بین هشت تا ۲۰ میلیون دلار بوده که ارزان‌ترین آن فوکر و گران‌ترین آن توپولف است.


در حال حاضر روند مذاکرات برای خرید ۱۳ فروند هواپیما در دست اقدام است که این تعداد هواپیما تا پایان امسال و حداکثر تا فروردین‌ماه سال آینده وارد ناوگان می‌شوند.


برای سال آینده نیز خرید ۱۶ فروند هواپیمای ۵۰ تا ۱۲۰ فقره در حال پیگیری است که با ورود این تعداد هواپیما به ناوگان، تعداد هواپیماهای فعال به ۱۳۷ فروند خواهد رسید.


به نظر می‌رسد با بودجه پیشنهادی کمیسیون عمران مجلس می‌توان ناوگان مورد نیاز برای سال آینده را تامین کرد که این امر منوط به تایید افزایش ۳۵۰ میلیون دلاری بودجه خرید هواپیما به نفع بخش خصوصی در کمیسیون تلفیق مجلس است.


اگر این اتفاق نیافتد و بودجه ۱۵۰ میلیون دلاری پیشنهادی دولت در مجلس به تصویب برسد ایران‌ایر تنها خواهد توانست پنج فروند هواپیمایی که در حال حاضر در دست مذاکره دارد خریداری کند و بخش خصوصی از حمایت‌های دولتی بی‌بهره خواهد ماند و از آنجاکه میزان درآمد و سود ایرلاین‌های داخلی به اندازه خرید تعداد هواپیماهایی که می‌توانند از محل حساب ذخیره ارزی خریداری کنند نیست، لذا سال آینده نیز دفتر صنعت حمل و نقل هوایی به سود دولت ورق خواهد خورد.


و سوالی که اساسا مطرح می‌شود این است که دولت بر چه اساسی رقم ۱۵۰ میلیون را برای خرید هواپیما برای سال آینده پیشنهاد داده است و آیا دولت این مسئله را فراموش کرده که به ازای هر فرودگاه در کشور یک فروند هواپیما داریم و ناوگان فرسوده کشور نیازمند بهسازی است؟