فروشگاه اینترنتی

مقالات مرتبط
کسانی که در اواسط دههی هفتاد در دانشگاهها درس میخواندند، برای اولین بار با واژهای به اسم «اینترنت» مواجه میشدند. به آنها گفته میشد اینترنت یعنی اتصال تمام کامپیوترهای دنیا به هم و در پی این اتصال، ما با دنیایی از اطلاعات بی حد و حصر روبهرو خواهیم شد که در آن هر شخص حقیقی و حقوقی میتواند به اشتراک داده بپردازد. اما مفهوم اینترنت همچنان برای آنها گنگ و مبهم بود؛ چرا که هنوز تصور درستی از کامپیوتر وجود نداشت؛ چه برسد به ارتباط این کامپیوترها. حتی آنها پیش خود میگفتند تا اینترنت به ایران بیاید و استفاده از آن در بین مردم جا بیفتد، حداقل ۲۰ سال زمان خواهد برد! حالا فرض کنید اگر به آنها گفته میشد میتوان از طریق اینترنت به خرید و فروش کالا پرداخت، حتماً بر سر آنها شاخ سبز میشد! اما برای تجربهی کاربردهای اینترنت، نیاز به چند دهه زمان نبود، ۲-۳ سال بعد یعنی اواخر دههی هفتاد، کم کم اینترنت Dial-up در بین کاربران رواج گرفت و در اوایل دههی هشتاد، هم تعداد وبسایتها به حد خوبی رسیدند و هم تعداد کاربران به عدد قابل توجهی رسید.در همین زمان اولین فروشگاههای اینترنتی هم راه اندازی شدند. البته با تعداد محصولات بسیار کم و فروش اندک. کمی طول کشید تا مردم به خرید اینترنتی اعتماد و عادت کنند. در آن موقع حتی هنوز شبکه بانکی شتاب وجود نداشت و فروشگاههای اینترنتی به کاربران خود شماره حساب بانکی میدادند تا بعد از واریز به حساب و مشاهده فیش، کالا برای آنها ارسال شود. بعدها با راه اندازی سیستمهای واسط پستی و با مشارکت شرکت پست، فروش به صورت پرداخت در محل (cod) نیز رواج پیدا کرد و همین مسئله باعث رشد قابل توجه تعداد مشتریان و سفارشهای اینترنتی شد. همچنین با آمدن اینترنت پرسرعت خانگی تعداد کاربران بیشتری به اینترنت متصل شدند. در کنار این اتفاقات پرداخت آنلاین اینترنتی هم شکل گرفت و فروشگاههای اینترنتی با دو روش پرداخت در محل و پرداخت آنلاین، هزینه سفارش را از مشتری دریافت میکردند. پیشرفت گوشیهای موبایل و تبدیل شدن آنها به ابزارهای دیجیتالی هوشمند، باعث رشد انفجاری کاربران اینترنت در ایران شد و خرید و فروش اینترنتی به یک مسئلهی عادی و البته مهم بین عموم مردم تبدیل شد. در حال حاضر فروشگاههای اینترنتی به بالاترین حد کیفیت خود در موارد مختلفی از قبیل ارسال سریع، پشتیبانی محصولات، تخفیفهای ویژه، محتوای قابل استفاده برای خرید بهتر، ضمانت مرجوعی کالا و… رسیدهاند و به هیچ وجه با سالهای اولیه شروع فروش اینترنتی در ایران قابل مقایسه نیستند.